Wanneer de zomervakantie aanbreekt is, vertraagt het tempo voor de meesten onder ons, tenzij je op een festival werkt, dan beleven we terug de hoogdagen van de live muziek. Het feeërieke Minnewaterpark wordt voor de gelegenheid drie dagen lang omgedoopt tot heilige festivalgrond. Terwijl je als bezoeker volop kan genieten van de straffe line-up en frisse festivalpintjes, wordt er achter de schermen hard gewerkt om het live-gebeuren te vertalen naar de online wereld. Wij hadden een gesprek met Sietse Wille, een van de social media verantwoordelijken tijdens het Cactusfestival om meer te weten te komen over het belang van social media op festivals. Samen blikken we vooruit naar een mooie zorgeloze zomer, on- én offline.
Hoe gebruik je social media voor en op het Cactus festival?
Op dit moment zijn we actief op Facebook & Instagram. Facebook zal meer algemeen de sfeer op de verschillende locaties van het festival belichten, zoals de Bazaar, de Oasis en de camping. Daarnaast is Facebook ook perfect voor bandfoto’s. Als we kijken om interviews te regelen, doen we dat samen met de videograaf. Die interviews zullen dan ook integraal op Facebook verschijnen.
Instagram bestaat uit de wall en stories, wat meer specifiek gericht werk is voor de fotograaf die we apart inschakelen samen met Ine, die de stories voornamelijk zal opvolgen. Zo willen we de ene dag de verschillende locaties in beeld brengen en inzetten op sfeer & beleving. Op een andere dag gaan we dan meer vb. de vrijwilligers of de camping belichten. En wat betreft de stories, daar is Ine redelijk vrij in in hoe ze de content die we die ochtend hebben besproken in beeld brengt. Met het delen van stories kan je in principe ook niet veel verkeerd doen omdat het zo vluchtig is, maar het moet natuurlijk sterke content blijven. We kijken natuurlijk wel dat we geen overload creëren en zijn een beetje selectief.
Heb je bepaalde tools of tactieken om engagement te verbeteren? Bepaalde dingen die altijd werken?
Mensen zien zich zelf graag op de foto’s verschijnen. Dat werkt echt wel. Maar voorts bestaat er geen gouden tip en zien we het vaak op het moment zelf wel. Het is moeilijk om op voorhand 100% van je content vast te leggen. Eigenlijk moet je net heel flexibel zijn. Als je plots iets kan fixen met een band dan spring je daar natuurlijk op. Het hangt allemaal een beetje af van het moment zelf en wat de mogelijkheden zijn.
Ga je soms live?
Nee daarmee hebben we nog niet mee geëxperimenteerd. Bij een Instagram of Facebook live bereik je dan vooral de mensen die niet op het festival aanwezig zijn. Persoonlijk vind ik de live content niet altijd even sterk, zo moet je een goeie positie vinden, het beeld moet stabiel zijn, er mag niets mis gaan. Dan liever een goed gemaakt filmpje posten.
Hoe betrek je de mensen op het festival naar social media?
Sowieso reageren we overal op en reposten we, dat werkt ook altijd. Je bent natuurlijk op een festival, dus het is de bedoeling dat je online de beleving kan delen met de mensen thuis, maar moet je ook wel zorgen dat en de mensen thuis niet constant op hun smartphone zitten te kijken als hun post al gedeeld is.
Dus je wil eigenlijk online een soort fomo moet creëeren voor de mensen die niet aanwezig zijn?
Ja, dat is inderdaad de bedoeling. Daarmee dat we ook kijken om de verschillende locaties van het Cactusfestival goed in beeld te brengen. Zo gaat de Oasis pas op zaterdag open. Het is dan de bedoeling dat zeker te delen, om zo op zondag nog volk naar daar te trekken. Nieuw dit jaar op Cactus is de dansvloer hosted by BLVRD. We kiezen ervoor om ook deze momenten in te beeld brengen want niet iedereen kan overal naar toe gaan, dan proberen we dat wel te doen op die manier.
Ga je een aantal artiesten interviewen?
Ja, dat proberen we vaak vooraf te regelen. Maar evengoed stap ik zelf op de artiest of het management af en vraag ik als we even een kort interview mogen doen. En soms heb je een ja en soms een nee.
Met wie zou je graag een interview doen dit jaar?
Ik zou toch wel voor Oh Wonder gaan. Dat is een band die ik al even volg, en die zien er wel heel leuk uit om eens een babbeltje mee te slaan. Het is nog niet zeker als ik ze ook effectief te pakken zal krijgen. Dat zal ook hier van het moment zelf afhangen. Je weet nooit in welke stemming dat de artiesten zullen zijn. Hebben ze een goeie show gehad of niet, hebben ze al wat binnen... je kan veel op voorhand vastleggen, maar de realiteit wijst uit dat dat niet altijd werkt. (lacht)
Hou je contests of een giveaway?
Dat zijn ook dingen die we tijdens het festival zelf bekijken, omdat dat op voorhand wat moeilijker vast te leggen valt. Vanuit sponsoring zijn er wel een aantal deals, maar dat is dan een ander luik, dus niet vanuit de social media kant. Maar stel nu dat we tijdens het festival een artiest kunnen strikken die een aantal T-shirts wil weggeven, dan laten we de kans niet liggen en gaan we wel een giveaway organiseren. Dat hangt af van het moment zelf.
Hou je de festival pagina nadien nog levend?
Ja, we zorgen tegen het einde van het festival dat we alles van beeldmateriaal doorgeven aan Cactus zodat ze zelf achteraf nog zaken kunnen posten. Na het laatste optreden kondigen we sowieso de nieuwe datum nog aan, maar dan stopt het voor ons.
Heeft social media de festival beleving veranderd?
Ja, ik denk het wel. Social media heeft een grote invloed op festivals. De mensen kunnen van thuis uit de beleving meemaken. Ze weten hoe de sfeer er is en wat je er allemaal kan ontdekken naast de muziek. Vóór social media wisten de mensen dit veel minder, want het werd nooit uitgelicht. Dankzij social media is het mogelijk dat iedereen kan meevolgen, waar je ook bent. Er komen ook vaak comments binnen, zowel positieve als negatieve. En dat je weet van ok, we kunnen daar iets aan doen of dat was goed. Als organisator krijg je ineens veel meer feedback. Bovendien krijg je ook sneller vragen binnen via de chat. Ook worden last minute changes bekend gemaakt via social media. Bij een noodsituatie – hopelijk niet –zijn er bepaalde dingen die we heel snel kunnen posten op onze kanalen. Dus naast de sfeerbeelden zijn social media ook gemakkelijk voor praktische zaken, om te helpen en te informeren.
Hoe lang doe je de social media voor het Cactus festival?
Een jaar of 8, zoiets. Ik heb de Instagrampagina van Cactus toen opgericht. Zelf zat ik toen al op Instagram, maar Cactus nog niet en toen dacht ik, tja waarom ook niet. Toen hebben we vooral getest en uitgedokterd om te zien wat er wel en niet werkt met de festivalpagina. Het is leuk om het aantal volgers jaar na jaar te zien stijgen.
Wat was je meest memorabele moment van de afgelopen 8 jaar op Cactusfestival?
Hoh.. moeilijke vraag! Even denken. Dan toch wel het interview met Charles Bradley. Dat was een heel lieve man en een zalige ontmoeting. Het was heel leuk om met hem een klapke te doen.
Cactusfestival van 8 tot 10 juli in het Minnewaterpark
MEER INFO: CACTUSFESTIVAL.BE