Van vrijdag 2 tot en met zondag 11 oktober 2020 zal AMOK voor de tweede keer doorgaan. Het festival van kunstencentrum KAAP in hartje Brugge trok vorig jaar al de aandacht. “AMOK wil de stadswijk verklanken, verbeelden en verbinden. Het is een microkosmos met een eigen dynamiek en wil een stedelijke beweging op gang brengen. AMOK is gedurfd, avontuurlijk en zet resoluut in op ontdekking”. Wij spraken Jaïr Tchong; de muziekprogrammator van KAAP.
Ik ben programmator bij KAAP sinds december 2019. Ik ben toen verhuisd van Amsterdam naar Oostende. En niet veel later ging vrijwel alles op slot vanwege corona (lacht). Normaal gezien was mijn eerste programma voor KAAP op 20 maart, nu wordt dat 25 juli: cellist en theatermaker Harald Austbø in de tuin van het Gezellehuis. Wordt fantastisch! Van de lockdown hebben we met KAAP onder andere gebruik gemaakt om de zaal in Oostende op te knappen, maar we hebben ook 6 weken lang livestreams geprogrammeerd. Daarnaast hebben we ook mee het online jazzfestival Bel Jazz Fest georganiseerd. Dat was een groot succes met meer dan 4000 verkochte tickets. In deze barre tijden voelde dat goed. Ook staat intussen het programma van Jazz Brugge klaar, we staan te popelen om het te gaan organiseren.
AMOK wil de stadswijk verklanken, verbeelden en verbinden. Het is een microkosmos met een eigen dynamiek en wil een stedelijke beweging op gang brengen. AMOK is gedurfd, avontuurlijk en zet resoluut in op ontdekking.
- Jaïr Tchong
Tijdens de lockdown zijn we ook een coronaresistente editie van AMOK 2020 beginnen uitstippelen. Momenteel zijn we nog de puntjes op de i aan het zetten voor die tiendaagse. Veel puzzel- en denkwerk, maar ondertussen hebben we een festival uitgedacht dat veilig maar toch veelbelovend is. De maatregelen zien we niet als nadeel, maar eerder als troef voor het ontdekkingsfestival dat AMOK wil zijn. Het is een experiment met intimiteit én collectiviteit. Want die twee kunnen ook hand in hand gaan, ze hoeven elkaar niet tegen te spreken. Concerten en voorstellingen zullen kleiner zijn en telkens met een select publiek. Sommige producties worden meerdere keren opgevoerd. Hierdoor kunnen er genoeg muziekliefhebbers komen, zonder dat de social distance ontbreekt.
Unieke locaties in Brugge, zoals bijvoorbeeld de Sint-Walburgakerk, de Blindekenskapel, de Sint-Jakobskerk en het prachtige Hof Bladelin, ademen het thema van AMOK 2020: trance en ritueel.
- Jaïr Tchong
AMOK situeert zich vooral in De Stadsrepubliek, een levende maar ook zeer creatieve wijk in de Brugse binnenstad. Meer nog, De Stadsrepubliek wemelt ook van religieuze, betoverende en overweldigende locaties. Als we die samenbrengen met de experimentele muziek van AMOK, wordt iets speciaals gecreëerd!
Die unieke locaties in Brugge, zoals bijvoorbeeld de Sint-Walburgakerk, de Blindekenskapel, de Sint-Jakobskerk en het prachtige Hof Bladelin, ademen het thema van AMOK 2020: trance en ritueel. Dijf Sanders, MATTIASDECRAENE, Ami Dang, PAARD., Altin Gün, Robin Verheyen, Pascal Schumacher, Simon Mayer, Aksak Maboul, Asmâa Hamzaoui & Bnat Timbouktou, Witch ‘n’ Monk, An Pierlé Quartet, … zijn maar enkele namen uit de volledige line-up!
Ami Dang (VS) mengt sitar, elektronische texturen, ambient synths en paranoïde sub-bassen. Het gebruik van de sitar, het belangrijkste instrument uit de klassieke, Indische muziek en symbool van de hippie-stroming, heeft hier niets nostalgisch. Ze brengt een soloconcert op zaterdag 3 oktober, maar zal ook tien dagen lang samen met percussioniste Karen Willems (Zita Swoon, InWolves, …) nieuwe muziek maken. Het resultaat hiervan brengen ze samen in concertvorm op zondag 11 oktober.
Op zaterdag 3 oktober zal ook Altin Gün in de Sint-Jakobskerk te zien en horen zijn. De band met Turkse roots maakt een opzwepende mengelmoes van psychedelia, funk en rock. Het was niet gemakkelijk om hen te strikken dus we kijken er erg naar uit. De concerten op zaterdag 3 oktober zijn in kader van Close Encounters, onze kruisbestuiving met Cactus Muziekcentrum.
Asmâa Hamzaoui & Bnat Timbouktou keren terug naar het rituele. Het geheel vrouwelijke gezelschap uit Marokko brengt ‘gnawa’, dit is Noord-Afrikaanse muziek rondom verdieping, intensivering van tijdsbesef en genezing. Zeker live is het een unieke ervaring! Ze zullen te zien zijn op donderdag 8 oktober. Diezelfde dag zal ook Aksak Maboul Brugge onveilig maken. Ze zijn een experimentele rockband uit Brussel, en staan symbool voor de unieke Brusselse muzikale metropool. New wave, minimal music, klassiek en niet-westers vormen evenzoveel voedingen in hun volstrekt originele sound. Ze brengen hun dubbel album Figures, dat in mei 2020 verscheen. Het album reflecteert over gender en maatschappij op een eigenzinnige manier. Ingewikkelde dynamieken worden blootgelegd in subtiele lyrics met eclectische beats.
Ook Simon Segers komt, de drummer van oa. Black Flower en De Beren Gieren. Hij speelt een unieke solo drumset, zijn rituele, bijna spirituele sound is fenomenaal.
Een laatste die ik hier even in de kijker wil zetten is Robin Verheyen! In de New Yorkse jazzscene heeft deze saxofonist al een mooie reputatie opgebouwd. Hier staat hij bekend als muzikaal fenomeen, en bij het bredere publiek als saxofonist van TaxiWars. Zijn album When the Birds Leave (2018) werd beschreven als ingetogen, warmbloedig en energiek. Op dinsdag 6 oktober zal hij de Walburgakerk dan ook in trance brengen met zijn jazzy klanken.
Ook filmliefhebbers blijven niet op hun honger zitten. Speciaal voor AMOK brengt het Berlijnse duo Witch ‘n’ Monk naast hun concert op zondag 4 oktober ook een nieuwe live soundtrack bij de film El Abrazo de la Serpiente, die getoond zal worden op maandag 5 oktober, in samenwerking met MOOOV. Voor de dansliefhebbers zullen er voorstellingen van Simon Mayer en granvat zijn."
Het worden tien heel diverse, stemmige dagen, op een grondtoon van verstilling en verinnerlijking in deze krankzinnige tijden. We tellen alvast af! Nu hopen op gunstige omstandigheden voor dit Coronaproof festival, binnenin ons Brugse stadsmuren.
- Jaïr Tchong
Tekst: Yumi Demeyere. Foto's: Lander Mus.
Uit BLVRD Magazine editie #17.