Cafuné. De link met koffie is dankzij de naam snel gelegd. Letterlijk is het Portugees voor ‘liefkozing’, en ook dat is eigenlijk toepasselijk, want de zaakvoerders aanzien hun koffiebar in de Academiestraat als hun kindje waar ze van houden. “Je moet je hart erin steken, anders zal het niet werken”, vertelt Elliott Szechtman, één van de oprichters van Cafuné. Samen met zijn vriendin Maaike Janssens baat hij de zaak al enkele jaren uit. Sinds kort kreeg hun verhaal een nieuw deel erbij, toen ze hun eigen koffiebranderij oprichtten. Ik spreek af met Elliott voor een gesprek over dat waar velen hun dag mee beginnen: koffie.
Zo’n viertal jaar geleden werkte Elliott in retail, waar hij vaak geroutineerd werk uitvoerde en dat eigenlijk beu was. “Ik ben snel dingen beu en had iets nodig dat constant nieuwe impulsen kan brengen”, vertelt hij. Van de ene dag op de andere diende hij zijn ontslag in en wilde zelf iets op poten zetten. “Belangrijk was dat we iets wilden dat kwaliteit kon bieden, waar je elke dag mee bezig kunt zijn en wat constant verandert. In een tearoom gebeurt alles iedere dag op redelijk dezelfde manier. Ik zou dat zeer snel beu zijn. Op een dag ben ik dan in een koffiebar in Gent beland en had ik voor het eerst een idee wat dat precies inhoudt.”
Op die manier is het idee ontstaan om een koffiebar te openen. Elliotts vriendin Maaike was in het begin eerder afwachtend. “Ik kom uit een gezin van zelfstandigen,” vertelt Elliott, “wat ervoor zorgde dat een eigen zaak beginnen een minder grote stap was dan voor Maaike, voor haar was dat allemaal nieuw. Ik ben dan aanvankelijk met Silke, de zus van Maaike, in dat verhaal gestapt”.
Met zijn schoonzus ging Elliott op verschillende plekken koffie proeven en op die manier werd de voeling met het product steeds groter. “Ik dronk thuis wel koffie van ‘het machientje’ zoals de meeste mensen thuis, dus ik dacht dat ik koffie kende. We zijn dan op bezoek geweest bij Katrien Pauwels. We hebben haar branderij bezocht en na een uur is er een wereld voor mij geopend en leerde ik échte koffie kennen. We hebben dan ongeveer een jaar opleidingen gevolgd en dan zijn de deuren hier geopend”.
De zaak werd in het begin uitgebaat door Elliott en zijn schoonzus Silke, maar zij wilde graag de wereld verkennen door veel te gaan reizen. Toen heeft Maaike beslist om de plaats van haar zus in te nemen in de zaak. “In het begin was dat wel moeilijk, samen met je partner een zaak openhouden. We kenden elkaar op privévlak, maar dit was nieuw terrein voor ons. Ondertussen kennen we de goede en slechte kanten van elkaar, dus dat lukt zeer goed. We zijn veel bij elkaar, maar ik ben nog steeds blij om haar te zien”.
In ons land is er een sterke koffiecultuur, maar geen cultuur betreffende koffiebars. We zijn het gewoon om ’s morgens onze tas koffie te drinken en dat onze grootouders een kan zetten als er bezoek komt, maar met koffiebars zijn we minder vertrouwd. In het buitenland is dat wel zo, vandaar dat zij gemakkelijk de weg vinden naar onder andere onze koffiebar.
- Elliott
Central Perk
Koffiebars zijn hip en het concept boomt nog volop. Toch is het niet ‘nieuw’. “Kijk maar naar ‘Central Perk’ in de serie ‘Friends’: dat is een koffiebar zoals wij dat vandaag kennen. Het bestaat al heel lang, wij komen gewoon achter. De eerste koffiebar in België ging 14 jaar geleden open. Veel mensen vond het er louche uitzien, door de onafgewerkte muren en tweedehands stoelen. Men moest er aan wennen”.
“Alles wat in onze zaak staat, staat er omdat wij dat leuk en mooi vinden. We willen dat dit duidelijk ons hart draagt, al houden we ook rekening met wat klanten verwachten. Zeker de lokale klanten: de Vlaming heeft graag comfort; een gemakkelijke stoel om te zitten en de verwarming op een goed niveau. In het begin waren we daar minder aan aangepast. Maar we willen duidelijk naar buiten dragen dat iedereen hier welkom is en zich op zijn gemak moet kunnen voelen”.
De zaak krijgt ook buitenlandse toeristen over de vloer, voor wie het concept ‘koffiebar’ zeer vertrouwd is. Elliott maakt een mooie vergelijking: “In ons land is er een sterke koffiecultuur, maar geen cultuur betreffende koffiebars. We zijn het gewoon om ’s morgens onze tas koffie te drinken en dat onze grootouders een kan zetten als er bezoek komt, maar met koffiebars zijn we minder vertrouwd. In het buitenland is dat wel zo, vandaar dat zij gemakkelijk de weg vinden naar onder andere onze koffiebar”.
Handmade in Brugge
Sinds juni 2018 is Cafuné in het bezit van een ‘Handmade in Brugge’-label. “Dat betekent veel voor ons. Wanneer de stad iets bestempeld als ‘goed’, geeft dat vertrouwen aan de Bruggelingen die er in eerste instantie niet naar zouden omkijken. We merken daar echt een evolutie door. Er zijn nog steeds mensen die denken zich niet op hun gemak te zullen voelen in een hippe koffiebar, maar geleidelijk aan betert dat”.
Naast het label, werd Cafuné ook bestempeld tot beste kleine koffiebar van de Benelux, was de zaak in 2016 genomineerd voor de prijs van beste koffiebar van België en stond Elliott in 2018 in de finale van het Belgische kampioenschap Aeropress.
Binnenkort komen Maaike en Elliott te weten of ze er met de Best Of Brugge-award voor beste koffiebar vandoor gaan. “Dat zouden we een mooie erkenning vinden. Er is veel internationale pers die ons interviewt, maar op die manier zien we Brugge amper passeren. We willen graag iedereen ontvangen, het maakt niet uit waar je vandaan komt, maar het is jammer dat we de mensen in de omgeving niet altijd bereiken. Een toerist komt en gaat, maar een Bruggeling is iemand die we altijd nodig zullen hebben. Het ‘Handmade in Brugge’-label heeft ons daarbij al geholpen, de Best Of Brugge-award zou een mooie volgende stap zijn”.
Koffiebranderij
Sinds eind december hebben Elliott en Maaike hun eigen, kleine koffiebranderij. “Toen we begonnen met de bar, was dat idee er al. Maar in het begin kun je als barista niet allebei doen. Het afstellen van koffie is zodanig intensief en moeilijk, waardoor het leren branden er niet meteen bij kan, dat zag ik niet zitten. Tot een paar maanden geleden”.
“Ondertussen weten we goed wat we doen, we weten waarvoor we staan en we wilden nog meer doen met koffie. Onze grootste motivator is het feit dat het leuker wordt voor ons. Je biedt koffie aan die je zelf hebt aangekocht, gebrand en gezet voor je klanten. De keten van oorsprong tot eindproduct wordt ook korter, nu wij rechtstreeks bij de importeur aankopen”.
Zo’n project start je uiteraard niet zomaar. “Het was inderdaad een grote investering,” zegt Elliott, “maar dat was de bar destijds ook. Ik ben ervan overtuigd dat ook dit de moeite zal lonen. We zijn de eerste kleine koffiebar in ons land die een eigen branderij opent en daar zijn we trots op”.
“We scholen ons nog constant bij. Dat doen we bij bekende koffiebranders, die zelf dag in, dag uit bij hun brander zitten zonder het proces te laten automatiseren. Het is ook een project waar tijd over zal gaan om alles te optimaliseren, maar we merken dat dat nu al goed gaat en dat er ook veel interesse in is. Het gebeurt voorlopig nog op kleine schaal en we zien wel hoe het evolueert”.
Je bar is je kindje waar jij je liefde aan moet geven. Dat proberen wij al enkele jaren te doen en we zijn er nog steeds even trots op.
- Elliott
Goede raad
De twee jonge ondernemers zijn zeer actief op Instagram, waar ze graag foto’s delen van de nieuwigheden in hun zaak, maar ook van koffiebars die ze in het buitenland bezoeken. “Wanneer we een citytrip plannen, zal Maaike meteen opzoeken welke koffiebars er zijn en welke we daarvan móeten bezoeken. Daar zien we kleine trends en ideeën die we in ons achterhoofd houden. Al blijven we vooral doen wat voor ons goed voelt en wat ook voor de klant belangrijk is. In het buitenland vind je bijna nergens suiker op tafel, omdat een barista wil dat zijn koffie zwart wordt gedronken. Wij kunnen dat niet maken, suiker is een deel van de koffiecultuur hier. Al passen we kleine zaken aan: wij geven rietsuiker, dat is zachter van smaak.
“We zien ook geregeld eigenaars van andere koffiebars bij ons passeren, waarmee we soms ideeën uitwisselen of samen koffies proeven. Ook mensen die hun eigen koffiebar willen oprichten passeren. Van mij mogen ze alles weten, ze mogen achter de bar komen, ik houd niets verborgen. Maar één goede raad krijgen ze ook: je moet je hart erin steken, anders zal het niet werken. Je mag je klanten niet graag zien voor hun geld en ze snel weer buiten willen zodat er plaats is voor de volgende. Het geld mag niet het belangrijkste zijn, je bar is je kindje waar jij je liefde aan moet geven. Dat proberen wij al enkele jaren te doen en we zijn er nog steeds even trots op."
Tekst: Jordy Vermote. Foto's: Hans Borg.
Uit BLVRD Magazine editie #8.