Mijn naam is Guillaume, 25 jaar jong en muziekverslinder. Na mijn studies musicologie belandde ik terug in Brugge en kon ik aan de slag als artistiek medewerker bij het orkest Anima Eterna Brugge.
Ik schrijf dit vanop onze Europese tour met een 72-koppig orkest bestaande uit bijna twintig nationaliteiten. Het is een lange reis die monumentaal zal eindigen met een concert in Concertgebouw Brugge op 17 september. Voor Jong Volk hield ik de voorbije weken een fotodagboek bij!
Jongeren warm maken voor klassieke muziek is vooral jouw doel. Waarom is dat voor jou belangrijk? En hoe wil je dat doen?
Met muziek in haar puurste vorm. Je hebt geen rugzak gevuld met achtergrondkennis nodig om van klassieke muziek te kunnen genieten. Laat het simpelweg op je afkomen. De overtuigingskracht van muziek volstaat en kan oneindig veel emoties opbrengen. Althans dat is bij mij het geval. Als twintiger wil ik die concertervaring meer met leeftijdsgenoten kunnen delen.
Meer nog, ik daag iedereen uit om verder te kijken dan de handvol nummers die je tegenkomt op TikTok. Laat je verbeelding werken; denk aan kleuren, films, seizoenen of iets anders. Laat je gedachten leiden door de muziek, maar verdring het niet naar de achtergrond. Het indrukwekkende werk dat we momenteel spelen op tour - Anton Bruckners Zevende Symfonie uit 1883 - blaast je omver en vraagt tegelijk om de oren te spitsen door de vele details. Het acht minuten lange applaus in Hamburg bewijst dat klassieke muziek nog veel mensen kan (doen) bewegen, jong en oud.
Jullie zijn op tournee door Europa, wat mogen mensen verwachten tijdens die tournee? Wat krijgen ze te zien? En welke landen doorkruisen jullie precies?
Na een lange treinrit arriveerden we in Wenen en startten we de tournee in Grafenegg, op een festivalterrein groter dan Cactus Festival! Daarna volgde een uitverkochte Elbphilharmonie Hamburg, dé droomzaal waarin iedere muzikant gespeeld wil hebben. Vervolgens stonden we op festivals in Bremen en Ravello voor een openluchtconcert met zicht op de Italiaanse Amalfikust. Na een stop in Besançon is Concertgebouw Brugge ons eindpunt op 17 september. Als huisorkest opent Anima Eterna er het nieuwe concertseizoen.
Wat is jouw taak tijdens die tournee?
Tijdens een grote productie als deze zijn mijn taken vooral gelinkt aan communicatie: via foto’s, interviews en filmpjes houden we de wereld op de hoogte van ons avontuur. Ik maak afspraken met de festivals, fotografen, pers, agenten en team. En hou in het oog wat en wanneer naar buiten gaat.
Tegelijk help ik de collega van productie die erop toeziet dat alle 72 schaapjes (lees: muzikanten) gelukkig blijven en vooral niet verdwalen. Daarom hebben we dagelijks een teamoverleg om de planning van de volgende dagen te overlopen.
Je hebt de volledige tour jouw camera bij de hand om wat foto’s te nemen. Wie of wat zal voor jouw lens verschijnen?
Niet op iedere locatie was er de tijd en luxe om van de omgeving te genieten. Van hotelkamer ging het vaak naar luchthaven en naar de backstage van de zaal. Iedere trein of vliegtuig had bovendien vertraging. Ter compensatie kon ik daags na het concert in Hamburg de stad induiken en was het uitzicht vanuit mijn hotelkamer in Ravello magisch mooi.
Voor de socials van Anima Eterna lichtte ik enkele bijzondere instrumenten en verhalen van de muzikanten uit. We willen wat er achter de schermen gebeurt, van fris artistiek idee tot uitvoering, delen met onze fans. Gelukkig staan de muzikanten te springen om hun passie te delen: Welke geheimen kent hun instrument? In welke boeken doken ze voor hun onderzoek? Of welke vragen blijven nog onbeantwoord?
Foto's & tekst: Guillaume De Grieve.