Het tiendaagse dansfestival December Dance richt de spotlights op internationale dansgezelschappen waarbij zowel grootschalige producties als intieme voorstellingen hun plekje in het programma verdienen.
Guilhem Bollé en Camille Moreels (Soundcast) beleven het gebeuren vanop de eerste rij. Een ervaring die niet alleen intens, verrijkend en inspirerend is, maar vooral honderd procent pure feestvreugde.
December Dance, dat is voor jullie …
Camille: “Voor mij is het eerste woord dat me te binnen springt ‘intens’.”
Guilhem: “Voor mij eigenlijk ‘sfeer’. We zitten die periode veel samen met de andere Soundcasters en leren nieuwe mensen kennen. ‘Inspiratie’ vind ik ook wel een passend woord. Als je zelf danser bent en je gaat naar de voorstellingen, krijg je nieuwe indrukken.”
C: “Ja, je hebt op zulke momenten zin om mee te dansen, dat heb ik zelf vaak.”
Wat is jullie rol als Soundcaster binnen December Dance?
C: “Het is precies alsof je als vlieg het volledige festival meemaakt. We volgen zowel behind the scenes als de voorstellingen. Hiervan brengen we verslag uit, voornamelijk op social media. Dat we het festival vanuit verschillende standpunten meemaken, maakt het boeiend.”
G: “Voor mij is het vooral een ervaring. De jongeren die hier komen noemen het een eye-opener. Het is een toegankelijk festival, wat ze niet altijd associëren met het Concertgebouw doordat in hun beleving voornamelijk klassieke muziek hier een prominente rol speelt. Onze rol is om die drempel voor jongeren te verlagen.”
Met de 7x7-voorstellingen wil het Concertgebouw voorstellingen ook toegankelijk maken voor jongeren. Hoe verschilt een 7x7 met een grote productie als December Dance?
G: “Het grote verschil is dat in die twee weken er een groot en divers aanbod is. Voor iedereen is er wat: klassieke dans, hedendaagse dans, focus op performance… Vooral dat laatste wordt steeds meer in de kijker gezet. We stellen vast dat net die performances voor jongeren interessant en toegankelijk zijn.”
C: “Het is grappig om te zien hoe mensen die hier al lang komen dit niet altijd verwachten. December Dance is geen tien dagen alleen maar klassiek ballet en moderne hedendaagse dans. De performance van Meg Stuart vorig jaar is daar een mooi voorbeeld van.”
G: “Wat sinds enkele jaren meer opkomt, zijn voorstellingen waaraan je als toeschouwer kunt participeren. Zo bouwt de voorstelling ‘Motus Mori: Reliquiem’ van Katje Heitmann verder op wat we vorig jaar konden zien. In 2021 werden zogenaamde dansinterviews gehouden met Bruggelingen. Dit jaar worden die gearchiveerde bewegingen uitgevoerd door performers als artistiek onderzoek.”
Wat houdt de voorbereiding van December Dance voor jullie in?
G: “Ik heb heel wat voorbereidingen gedaan zodat we alle nodige informatie voor soundcasters en soundcast+’ers konden verzamelen. Denk hierbij aan mogelijke input en verdelingen van de contentplanning, catering, afspraken met productiehuizen enzovoort.”
C: “Het feit dat er vanuit het Concertgebouw zelf zo open met ons wordt gecommuniceerd, is super fijn. Het is fantastisch dat wij als jongeren de kans krijgen om zoiets te doen; mee zo’n groot festival ondersteunen als reportersploeg. We werken daarvoor nauw samen met communicatie, productie en andere takken van het Concertgebouw. We leren iedereen beter kennen, dat maakt onze aanspreekpunten toegankelijker.”
G: “We nemen contact op met choreografen, dansers en productieleiders. We regelen afspraken tussen hen en Soundcast om behind the scènes te filmen, maar evengoed om interviews af te nemen of ‘toogbabbels’ te organiseren.”
Hoe doen jullie dit?
G: “Op December Dance zelf zetten we voornamelijk in op social media. We willen informatie doorspelen naar jongeren en hen warm maken om erbij te zijn.”
C: “Inderdaad, alles veel toegankelijker maken, dat is het doel.
Dit jaar willen we opnieuw inzetten op het delen van content via Instagram. Wat nieuw is dit jaar, is ons gedeelde TikTok-account met Concertgebouw. Misschien komt er zelfs een podcast …”
Heb je een gek idee dat je met Soundcast op December Dance zou willen verwezenlijken?
G: “Niet meteen gek, maar ik zou héél graag Jan Martens interviewen. De voorstelling zou oorspronkelijk doorgaan in 2020. Deze is twee keer uitgesteld en zal nu pas te zien zijn. De jongste dansers waren op dat moment 16 jaar, ondertussen zijn zij 3 jaar ouder. Ik vraag me af hoe zij dat ervaren hebben, zo’n lang uitstel. Katja Heitmann van Motus Mori zou ik ook graag spreken.”
C: “Voor mij is dat eigenlijk helemaal hetzelfde!”
Naar welke voorstellingen kijken jullie uit?
C: (zonder twijfel) "'Any Attempt (Will End in Crushed Bodies)' van Jan Martens, na al die jaren wachten…"
G: “Ik ben heel benieuwd naar de eindvoorstelling, ’t u m u l u s’.”
Wat zou je tippen aan anderen?
G: “De voorstelling ‘C A R C A S S’ is heel toegankelijk voor jongeren. Ik denk dat dit een goede instap is voor het grote publiek en voor iedereen die niet zo vertrouwd is met dans.”
C: “Ja, dat is de ideale opener!”
December Dance vindt plaats van 8 december tot en met 18 december op verschillende locaties in Brugge. De avonturen van Soundcast en al hun verslaggevingen kun je volgen via Instagram, Facebook en Tiktok.
Tekst & beeld: Aïsha Baert
Uit BLVRD Magazine editie #31