Experimenteren met en via dans tijdens Bits of Dance

Van dinsdag 27 tot en met donderdag 29 februari organiseren KAAP en het Concertgebouw opnieuw het dansfestival Bits of Dance. Placeer jij al eens graag een dansje, wil je een ‘bitje’ meepikken tijdens een workshop of ben je gewoon nieuwsgierig naar wat dansmakers zo allemaal realiseren? Dan is dit kleine festival jouw uitgelezen kans om creaties van jonge dansmakers te ontdekken.


Net zoals bij de vorige edities kan je tijdens Bits of Dance genieten van een mix van werk in uitvoering en voltooide voorstellingen. Het is die unieke combinatie van kennisdeling die het dansfestival zo toegankelijk maakt. Naast voorstellingen bijwonen, kan je zelf ook je dansbenen strekken tijdens interactieve workshops van Michiel Vandevelde (i.s.m. componiste Eva Reiter) en Gaston Core in het Concertgebouw. De workshop van Vandevelde richt zich tot dansstudenten en professionals, dansliefhebbers kunnen dan weer terecht bij de workshop van Core. Leuk om te weten: als je deelneemt aan een workshop, krijg je speciale kortingen op de voorstellingen van het festival.


Van algoritmes naar choreografische sketches

Een van die voorstellingen is meteen een mooi voorbeeld van de onderlinge interactie waar Bits of Dance naar streeft, want danser en choreograaf Cassiel Gaube werkt voor één ervan een week lang intensief samen met de studenten van de school voor hedendaagse dans P.A.R.T.S. (Performing Arts Research and Training Studios) uit Brussel, waar hij ook zelf studeerde van 2013 tot 2016. P.A.R.T.S., zo omschrijft de dansschool zichzelf, ‘helpt jongeren zich te ontwikkelen tot onafhankelijke en creatieve kunstenaars’. Niet verwonderlijk dus dat de studenten een plek op scène krijgen. Voor dit stuk werkt hij samen met de veertig studenten van de huidige opleidingscyclus. Cassiel is met deze creatie niet aan zijn eerste experimentele pas de deux toe. Eerder verdiepte hij zich al hij in house dance en de kinesthetische mogelijkheden daarvan. Zijn vertrekpunt voor dit stuk is het onderzoek naar hoe algoritmes kunnen leiden tot choreografie.

Wie ‘bits’ zegt, denkt waarschijnlijk automatisch aan deeltjes en het programma van Bits of Dance biedt inderdaad een grote waaier aan voorstellingen, workshops en presentaties met dans als centraal thema. Dans is dan ook een levende kunst die leidt tot interpretaties en expressies. ‘Voor deze creatie start ik vanuit een stuk dat ik momenteel uitwerk, waarbij ik probeer om een eindige set aan compositieregels te creëren, waaruit dan een potentieel onbeperkt aantal complexe groepschoreografieën kunnen worden gegenereerd.’ Gedurende de week met de studenten deelt Cassiel zijn artistieke onderzoek en gaan ze er vervolgens mee aan de slag (en daar is die interactie tussen jonge dansmakers weer!). Want is het mogelijk om een systeem op te zetten dat in staat is om te choreograferen? Wat heeft zo’n systeem nodig om te functioneren en hoever kan het reiken? Wat daaruit vloeit zetten ze samen om in een reeks korte choreografische sketches.

Cassiel Gaube 2 Marc Domage 2 scaled 1

Experimenteren en creëren

Een choreografie creëren, dat klinkt niet evident. Voor Cassiel zijn er daarbij drie verschillende fasen die elkaar soms op onvoorspelbare manieren overlappen en afwisselen. Starten doet hij vanuit een aspect uit de werkelijkheid dat zijn nieuwsgierigheid prikkelt en waar hij zich in wil verdiepen. Dat kan een materiaal, proces, fenomeen, of nog iets helemaal anders zijn. Bij de tweede stap gaat Cassiel na welke variabelen kunnen gebruikt worden om het te beschrijven. ‘Ik probeer als het ware een voorstelling te maken in mijn hoofd waarbij ik elke dimensie van het object waarin ik geïnteresseerd ben nauwkeurig omschrijf.’ Dat is een cruciale stap voor de derde en laatste fase, waarbij experimenteren centraal staat om nieuwe variaties en manifestaties te laten ontstaan. ‘Anders gezegd, speel ik met elke eigenschap van het onderwerp om de betekenis ervan uit te breiden en op die manier tot een kunstwerk te komen dat, hoewel het voortvloeit uit iets dat we kennen, ook echt verrassend aanvoelt voor mezelf en mensen die ermee in aanraking komen.’

Die zin tot het begrip van het ontstaan van het hele choreografisch proces is iets waar Cassiel naar streeft. ‘Ik probeer werk te maken dat mensen zowel op esthetisch als kinesthetisch niveau ontroert en dat tegelijkertijd de analytische nieuwsgierigheid van de kijkers prikkelt om hen aan het denken te zetten over hoe het werk is opgebouwd en wat eraan vooraf ging om het tot stand te laten komen.’

Wil jij je laten prikkelen? Het werk van Cassiel en de studenten kan je op de openingsavond van het dansfestival bewonderen in het Concertgebouw. Het volledige - en erg gevarieerde - programma van Bits of Dance vind je terug op de website van het Concertgebouw.

Tekst: Shavawn Somers. Foto's: Marc Domage, Tine Declerck.
Uit BLVRD Magazine editie #38.

Uw browser wordt niet ondersteund, schakel over naar een andere voor een optimale ervaring.