“Het leven is aan de durvers” Marlies Parmentier over Purpose en circulair ondernemen.

Ledermaker Marlies is het trotse gezicht achter Purpose. Een handtassenlabel waarbij uitsluitend gebruik wordt gemaakt van lederresten. Haar missie? Duurzaam handtassen en kleine lederwaren maken waarvan ze zelf voldoening krijgt en die de klanten gelukkig maken met hun custom bestellingen. “Als de klant blij is en er dezelfde waarde aan hecht, ben ik ook blij.”

Al bijna 2 jaar woont de Torhoutse Marlies in Brugge en daar heeft ze nog geen seconde spijt van gehad: “Ik hou van de stad en kwam hier vroeger al vaker op mijn vrije dagen om een koffie te drinken, een boek te lezen of om even door de Brugse straten te kuieren. Ondanks dat ik hier al even woon, blijft het nieuw aanvoelen.” Haar positieve blik en houding brachten haar tot een mooie eigen zaak genaamd ‘Shop with Purpose’ in de Langestraat, nummer 53.

Haar professionele achtergrond is in de reissector, maar een toxische werkomgeving daagde haar uit om een nieuw pad te bewandelen. De zin en interesse om iets te creëren met haar handen was er al langer en na wat tijd heeft ze toch beslist om de stap te wagen en een avondopleiding schoenhersteller te volgen. Hiervoor moest ze van job veranderen om deze opleiding te kunnen combineren. “Door dat te doen ben ik in contact gekomen met leer, heb ik thuis heel wat kunnen experimenteren, waardoor de bal aan het rollen is gegaan. Ik merkte al snel dat er veel leer als grondstof in omloop is, wat het zaadje plantte voor een duurzame aanpak.”

Duurzaam en circulair

Marlies focust zich niet alleen op het ontwerpen en maken van handtassen, maar ze biedt ook een service van het herstellen van lederwaren zoals tassen en kleine accessoires én organiseert regelmatig workshops. “De workshops ben ik gestart omdat het enerzijds een goede manier is om mensen kennis te laten maken met het product en het merk, maar ook de ideale projecten zijn om de lederresten nog verder op te gebruiken voor het maken van kleine accessoires.”

Haar waarden en principes brachten haar meteen tot het duurzaam ondernemen. “Voor mij is het nooit een vraag geweest om nieuw leer te kopen. Ik koop mijn leer ook op dezelfde plek als waar je nieuw leer kan kopen, maar ik ga dan meteen naar achteren waar de restjes of beschadigde stukken liggen. Ik heb al vaker opdrachten moeten weigeren omdat ik niet voldoende lederresten kon resourcen voor de opdracht. Dit is misschien niet financieel interessant voor mijn zaak, maar het is wel belangrijk om mijn principes te eren.” Op 27 maart gaat ze voor TURBO in gesprek met Britt Buseyne over circulair ondernemen. “Voor mij is circulair ondernemen niet alleen het product dat je maakt met duurzame materialen. Het is ook alles errond. Bijvoorbeeld een duurzaam product in 10-tallen zakjes of doosjes verpakken met kaartjes en stickers erop, is niet meer duurzaam. Dat is iets om over na te denken.” Zelf werkt ze ook voornamelijk met tweedehandsmachines en probeert ze geen ondoordachte kosten te maken.

Image00005

“Er is al zoveel in omloop, ook dat is een circulaire mindset. Het verhaal van je onderneming moet volledig kloppen of je valt door de mand. Binnen duurzaam en circulair ondernemen zijn er een aantal organisaties in Brugge die deze kernwaarden mee willen verspreiden samen met de lokale ondernemers. “Ik probeer zoveel mogelijk mee te werken aan initiatieven zoals COSH! of Rekuup zodat we samen duurzaamheid in de kijker kunnen zetten. Dat is een doel dat ik vanuit mijn sociale kanalen niet alleen kan bereiken. Door samen te sensibiliseren kunnen we het verschil maken.”

Gouden (d)raad

Haar advies naar jonge makers is om eerst goed na te denken over wat je wil doen en daarbij een uitgebreid plan op te stellen met kostenanalyse. “Zorg dat je goed op de hoogte bent van wat je allemaal nodig hebt en hoeveel je precies wil overhouden. Dat is een fout die ik vroeger heb gemaakt. Mijn prijzen waren echt te laag, dit vanuit een onzekerheid als starter maar ook omdat je overtuigd bent dat klanten een bepaald bedrag niet zouden willen betalen, wat niet per se klopt. Eigenlijk moet je vanaf het begin de juiste prijs vragen.” Marlies rolde in het zelfstandig ondernemen nadat ze haar eerste tas op Facebook plaatste en de reactie kreeg of deze te koop was. “Ik was niet op de hoogte van de prijzen van de markt omdat ik er toen niet mee bezig was. Ik had ook geen idee wat de tas mij had gekost aan materialen of werkuren. Dus ik ben niet op de goede manier begonnen. Het is niet evident om iets op te starten. Na 7 jaar moet ik Purpose nog steeds rendabel krijgen. Hiervoor heb ik nog een bijberoep uit noodzaak, namelijk fotografie. Vanuit een creatief beroep je leven onderhouden is best uitdagend.”

Er zijn veel initiatieven in Brugge die jonge ondernemers begeleiding bieden zoals Turbo, Start & Go en Starters Labo. “Pak die begeleiding meteen vanaf het begin. Wees daar niet te bescheiden in, go all-in. Stel maar al je vragen, zo groot en wild als je het kan bedenken. Blijf alleszins niet in de voorbereiding, het leven is aan de durvers.”

Over smaken valt uiteraard niet te twisten, maar dit zorgt wel voor een extra uitdaging bij het creatief ondernemen. “It’s not for the faint-hearted. Je creëert iets vanuit jezelf, met veel passie en hebt er zeer hard en lang over nagedacht maar het blijft smaakgebonden. Niet iedereen ziet het zoals jij het ziet. Als je dat niet kan relativeren komt dat soms als een stomp in de maag aan. Je moet je ervan bewust zijn dat je je wel heel kwetsbaar opstelt.”

Image00001

Marlies richt zich vanaf dit jaar ook op de B2B-markt waarbij bedrijven unieke en gepersonaliseerde klantengeschenken kunnen bestellen. Ook hierbij blijft ze trouw aan haar waarden en werkt ze uitsluitend met lederresten. “Ik neem altijd beslissingen vanuit mijn eigen principes en doelstellingen en kijk niet naar anderen. Als je iets creatief maakt is dat nooit hetzelfde als een ander. Elk product is uniek.”

Tekst:Gaëlle Lefrancq. Foto's: Jonathan Veriez.

Uit BLVRD Magazine editie #44.

Uw browser wordt niet ondersteund, schakel over naar een andere voor een optimale ervaring.