IKRAAAN komt naar Brugge

Wanneer we IKRAAAN ontmoeten, heeft ze er net een intense repetitie voor ‘Counterforces’ in het Concertgebouw opzitten. Soundcast mag haar geheel onverwacht interviewen in de Kamermuziekzaal, wat meteen de start is van een fijn en open gesprek. Ontdek hier wat deze succesvolle 25-jarige Mechelse artieste met het alterego ‘de clown’ naar het Concertgebouw van Brugge brengt.

Hey IKRAAAN! Voor ons zit een prachtige artieste en ook ex-finaliste van De Nieuwe Lichting, iets wat jouw carrière in 2020 meteen een enorme boost heeft gegeven en door dit succes moesten je studies als sociaal werker wijken. Je meest recente album heette ‘Geestelijke Gezondheidszorg’. Vind je dat je de verantwoordelijkheid hebt als zangeres om steeds maatschappelijke thema’s aan de kaak te stellen? Of mag het voor jou ook over iets anders gaan?


Ikraaan: “Het is eigenlijk niet echt mijn doel. Jammer genoeg is mijn leven gewoon zo slecht geweest, dat ik er over moet praten: over mijn leven, over wat ik allemaal gezien heb... Ik heb al heel moeilijke periodes gehad, maar ‘Geestelijke Gezondheidszorg’ was eigenlijk ook niet meteen de titel die ik vooraf in gedachten had voor deze plaat. Pas nadat ik alle nummers gemaakt had, kwam iemand met het idee voor deze titel.

De soort muziek die ik maak, heeft altijd te maken met hoe ik mij voel in een bepaalde periode. Ik heb net een heel duistere periode achter de rug, maar ik voel nu wel veel meer positiviteit in mijn leven en ik merk dat ik aan het groeien ben. Het is dus niet zo dat ik denk van ‘Ah, ik ga een depressief nummer schrijven’. Gelukkig voel ik me nu wel beter en dat uit zich dan ook in mijn nieuwe muziek.”

Counterforces repetitie c Robin Todde 05856

Je bent hier nu in het walhalla wat klassieke muziek betreft. Je focust je vooral op spoken word en vertrok vanuit het muziekgenre soultrap. Als ik naar je muziek luister, zoals het nummer ‘Waarom’, i.s.m. Jef Neve, toon je ook dat je jou niet in een hokje laat stoppen. Door welke genres laat je je vooral inspireren? Kan klassieke muziek dat ook?

Ik maakte vroeger inderdaad meer soultrap maar nu gaat mijn album eerder richting klassiek-elektronisch-jazz. Samenwerken met Jef Neve, dat was trouwens kei-random. Ik had eigenlijk enkel de tekst van ‘Waarom’ gemaakt, wat voor mij meer een freestyle nummer was. Ik was destijds ook bedrogen en vanuit dat gevoel heb ik dan dit nummer geschreven. Ik vroeg later aan mijn management om een pianist te ‘fixen’ en zij hebben Jef Neve gekozen. Om eerlijk te zijn, wist ik eigenlijk niet meteen wie hij was. En dan ben ik met hem gaan samenwerken en dat nummer klonk wel goed met hem. Het is ook een heel chille persoon trouwens.

In de zomer van 2019, na een hele heftige situatie, ben ik echt veranderd en heb ik een alter-ego gecreëerd: ‘de clown’. Van daaruit heb ik mijn eerst album gemaakt. Het was ook het moment dat ik het nummer ‘Dans’ maakte en ik wist eigenlijk zelf nog niet goed wat voor sound ik toen creëerde. Ik had zelf nooit verwacht dat ik plots op die manier zou gaan zingen. Het is dus eigenlijk gewoon gebeurd. Ik ben dan bij deze stijl gebleven want als het vanzelf zo uit je komt, dan vind ik dat je het zo moet houden.

En dus was mijn sound ineens veranderd. Het verschil is: ervoor inspireerden die soultrapbeats mij en begon ik steeds van daaruit te schrijven. Maar tijdens het schrijven van mijn eerste album was ik eigenlijk te moe om nog beats op te zoeken en ben ik voor het eerst vanuit mezelf beginnen maken. En zo ben ik dus bij deze stijl terecht gekomen. Ik benoem het nieuwe album dus vooral als klassiek-elektronische-jazz. Neem nu het nummer ‘Zwarte vijvers’ (begint spontaan te zingen). Klinkt toch heel erg jazzy-blues? En ook de klassieke elementen zitten erin. Zie je?”

Counterforces repetitie c Robin Todde 05841 kopie

Wat is voor jou het beste concert van 2022 geweest?

Ik ben eigenlijk echt niet zoveel naar buiten geweest. Ik heb het echt zwaar gehad en heb dus heel veel binnen gezeten. Maar van alle dingen die ik heb mogen zien dit jaar? Dan is Amenra mij het meeste bijgebleven. Dat was vol drama! Het was ook heel zwaar maar ik vond dat - oh my god - zo heftig! Die zijn insane goed!

Amenra gaf twee jaar geleden al aan op Stubru dat ze een eventuele samenwerking met jou wel zouden zien zitten. Wij wachten vol ongeduld! Van wie droom je ervan om er ooit mee samen te werken?

“Dat weet ik eigenlijk niet. Ik maak zo’n aparte dingen dat het moeilijk is om er andere mensen in te voegen. Want ik zou al met heel veel mensen moeten samengewerkt hebben, snap je? Maar mijn grootste droom is Boef. Ja, dus dan zit ik wel weer in de hiphopscene. Amai, als ik ooit met hem zou kunnen samenwerken; dat is misschien echt wel mijn droom.

En met Amenra zou ik sowieso ook ooit nog willen samenwerken. Maar we zijn nog nooit in de studio geweest samen, dus meer weet ik momenteel ook niet.”

We kennen jou als een soloartieste waarbij je steeds je meest kwetsbare gedachten en donkerste emoties deelt. In dit format (Counterforces, Amos, Lore & IKRAAAN in Concertgebouw Brugge) werk je samen met twee andere zangeressen, Amos en Lore Binon, en breng je niet alleen je eigen verhaal. Hoe voelt dit voor jou?

Ik heb de tekst hier zelf niet geschreven. De schrijfster is Dominique De Groen en ik zal het enkel zingen. De teksten zijn heel mooi geschreven, dus ik vind het absoluut niet erg dat ik niet mijn eigen verhaal breng. Het is voor mij eigenlijk ook wel eens makkelijk want ik moet enkel melodieën verzinnen op de bestaande teksten. Dus dat is wel chill! Het is een andere uitdaging dan ik gewend ben, maar ik vind het wel heel fijn om te doen.

Het is best wel ‘confusing’ om met de andere zangeressen te zingen. Ik vind onze stemmen heel ver uit elkaar liggen en ik ben het ook niet gewoon om aan dit soort projecten mee te doen (onder leiding van Maker van het Concertgebouw: Frederik Croene, n.v.d.r.). Nu doe ik wat er wordt gevraagd maar ik doe er wel mijn eigen ding mee. Nu, we staan nog maar aan het begin van het makersproces en ik ben er nog niet helemaal aan uit welke richting het opgaat. Het verandert ook telkens van genre, waardoor niets hetzelfde klinkt. Ik hoop dat we een mooie samenhang vinden, want als we samen zingen, vind ik het harmonisch echt wel heel mooi.”

Counterforces repetitie c Robin Todde 05873

In eerdere interviews sprak je al over je voorliefde voor de Nederlandse taal. Probeerde je ooit ook in een andere taal te zingen?

“Ik zong in het Engels toen ik klein was maar later ben ik in het Nederlands begonnen. Dat leek me logischer omdat ik niet Engelstalig ben en het voelde vreemd om iets te forceren in een taal die ik zelf niet spreek. Ik voel en denk in het Nederlands, he. Ik spreek geen Frans maar wel Somalisch. Of ik daar iets mee zal doen? Pas op, he! Jij weet nog niet wat ik daar allemaal mee ga maken in de toekomst! (lacht geheimzinnig)”

Op elke foto en video zie je er erg indrukwekkend uit! Heb je voorbeelden waar je inspiratie uit put voor je looks? En zijn deze looks deel van IKRAAAN ‘de artiest’, of ook van IKRAAAN in het dagelijkse leven?

In het dagelijkse leven loop ik 99% van de tijd gewoon rond in joggingbroek, trui en een bomber. Dat is ook omdat ik, zoals ik al zei, niet veel naar buiten ging. Maar nu ik geleidelijk uit aan mijn depressie aan het geraken ben… (denkt na) Twee dagen geleden ben ik nog iets gaan eten en was ik helemaal opgemaakt. Maar ik probeer niet te veel make-up aan te doen want dat is echt niet goed voor mijn huid. Make-up is dus enkel voor optredens. En de overdreven make-up hoort ook absoluut bij IKRAAAN ‘de artiest’. Mijn stijl is dus echt wel afhankelijk van de mood waarin ik ben. Maar alles is nu een beetje aan het veranderen.

De meeste kleren die ik tot nu toe heb, heb ik trouwens gehaald bij de Think Twice. Ik kies gewoon wat ik leuk vind en combineer dan verschillende stukken. Het is niet zo dat ik een bepaalde stijl in mijn hoofd heb voor op het podium. Het is dus heel afhankelijk van de mood van de dag.”

Waarop hoop je voor de première op zaterdag 18 februari, hier in het Concertgebouw? In welke mate heb je verwachtingen van het publiek?

Ik probeer daar eigenlijk niet veel over na te denken. Om eerlijk te zijn: of er nu één persoon komt, tien man, of 200… Zolang de mensen oprecht geïnteresseerd zijn in wat we komen doen of benieuwd zijn naar het concept, dan ben ik al blij. Het aantal maakt mij niet zoveel uit. Zolang de aanwezigen er effectief van genoten hebben. Als we dat kunnen bereiken, dan zou dit voor mij perfect zijn!”

IKRAAAN zie je zaterdag 18 februari tijdens Têtes-à-têtes in de Kamermuziekzaal. Samen met Amos en Lore Binon, brengt ze de teksten van dichteres Dominique De Groen tot leven, begeleid met het pianospel van Frederik Croene. Na de voorstelling gaan enkele spoken word-artiesten aan de slag met de poëzie van Dominique De Groen in het pop-up café op Forum 6. I.s.m. DO vzw

Tickets voor IKRAAAN

Tekst: Soundcast, Beeld: Robin Todde
Uit BLVRD Magazine editie #32

Uw browser wordt niet ondersteund, schakel over naar een andere voor een optimale ervaring.