Ik geef elk item een identiteit door kleur en patronen toe te kennen.
- Janne Helewaut
Janne Helewaut creëert speelse sculpturen die zowel als kunstwerken, functionele objecten of meubels werken. Door middel van papierpulp transformeert ze alledaagse voorwerpen in unieke handgemaakte objecten, waarbij ze elk stuk met zorg een identiteit en kleur toekent. Janne ontving ons in haar licht- en kleurrijke atelierruimte De Tank voor een gesprek.
Niet enkel in haar studies, maar ook in haar dagdagelijkse leven keert een creatief patroon terug. “Mijn eerste creatieve uitspatting begon als ontwerper van een klein sweaterbedrijfje dat ik zelf heb opgericht. Ik bedrukte thuis sweaters met zelfontworpen, geometrische graphics. Al snel voelde ik dat ik als kleine garnaal niet kon opboksen tegen de groten. Ook bleef ik qua creativiteit wat op mijn honger zitten.”
Daarna verdiepte Janne zich in de wereld van de keramiek. “Ik vind het zalig om materialen te verkennen met mijn handen. Keramiek biedt tevens ook talloze expressiemogelijkheden. Om een mooi eindresultaat te bekomen met keramiek is er voorafgaand een heel proces aan verbonden. Hoe graag ik ook met keramiek en klei wilde werken, dit was het voor mij nog niet helemaal. Ik deed toen nog alles thuis vanuit de woonkamer. Die techniek was voor mij te omslachtig waardoor ik verder zocht naar een andere, even waardevolle materie om mee aan de slag te gaan.”
Milieubewust
“Ik ben me altijd al bewust geweest van de wegwerpcultuur waar we ons in begeven, waardoor begon ik te experimenteren met papier en karton. Het was even zoeken om tot een perfecte, boetseerbare substantie te komen. Maar door dit proces voelde ik al snel aan dat dit was wat ik zocht.”
Elk object is een eigen creatie die voortkomt uit wergwerpmaterialen in combinatie met papierpulp. “Wanneer ik een idee heb, start ik aan de basis in resten karton die ik dan verder sculpteer aan de hand van papierklei. Ook zie ik soms bestaande voorwerpen in kringwinkels of op rommelmarkten waar ik dan rond boetseer. Zo geef ik verouderde, leuke items een tweede leven.”
Elke vaas, potje of object is langzaam met de hand gebeeldhouwd, daarom maken de sporen van Jannes vingertoppen en handen op het oppervlak elk stuk voelbaar en uniek. Wanneer de pulp droogt, krijgt deze een mooie structuur die een absolute meerwaarde geeft aan ieder stuk. “Wanneer het blanco object droog is, geef ik elk item een identiteit door kleur en patronen toe te kennen”. Aan de binnenkant werk ik ze af met een waterafstotende epoxylaag, zodat ze ook bruikbaar worden als functioneel object, een fruitschaal of een vaas met droogbloemen bijvoorbeeld.”
Unieke stukken
Janne hoopt dat juist het unieke aspect de mensen zal aanspreken. “Vaak staan objecten een tijdje blanco in mijn atelier tot ik er een kleur bij ‘voel’. Zelden of nooit zal ik dus twee identieke stukken maken. Het lijkt mij leuk om een lamp of decoratiestuk in je woonkamer te hebben staan waarvan er maar eentje bestaat. Daarom voelt dit voor mij veel beter en comfortabeler aan dan toen ik met kledij bezig was. In de textielwereld is er een enorme druk om jezelf per seizoen opnieuw uit te vinden en zo ontstaat er terug overconsumptie. Daar wou ik niet aan bijdragen. Om daar tegenin te gaan heb ik besloten zelf mijn seizoenen te bepalen.”
“Nu ben ik volop bezig aan mijn season one-collectie, die is heel kleurrijk en speels. Momenteel voel ik me heel fel aangetrokken tot die kleuren maar het kan dat mijn tweede seizoenscollectie bijvoorbeeld helemaal wit is en dat ik de nadruk meer ga leggen op de vorm in plaats van op kleur. Elk werk wordt ook genummerd aan de hand van episodes. Van elke episode neem ik dan een polaroid foto die ik meegeef met de koper.”
De Tank
Sinds kort werkt Janne vanuit haar eigen atelier in De Tank, die zich nu nog op de Burg bevindt, maar binnenkort verhuist ze mee naar de nieuwe locatie in Assebroek. “In het atelier kan ik veel rustiger te werk gaan dan middenin de huiskamer, ik heb drie kinderen die maar al te graag eens mee experimenteren (lacht). Hier kan ik mijn tijd nemen voor het creatieproces.”
“Ik woon zelf in Assebroek dus qua ligging is de nieuwe locatie van De Tank voor mij sowieso al een pluspunt. Ik ben heel benieuwd wat de atelierruimte daar mij van inspiratie zal brengen. In het gebouw op de Burg hangt een bepaalde vibe waar ik me wel direct goed bij voelde. Aangezien ik in Assebroek terug omringd zal zijn door allemaal talentvolle kunstenaars ben ik ervan overtuigd dat die vibe zal mee verhuizen.”
Ik vind het zalig om materialen te verkennen met mijn handen.
- Janne Helewaut
Toekomst
Ook een samenwerking met andere kunstenaars sluit Janne niet uit. “Het lijkt me ook enorm boeiend om eens een collab te doen met een andere creatieveling. Ik kan als uitvoerder van de vorm fungeren en een externe artiest zet zijn stempel dan op mijn werk aan de hand van schilderkunst of zo. Ik ben heel benieuwd wat dit als eindresultaat zou geven. Ik voel dat ik nog niet op mijn creatieve eindbestemming ben en dat ik nog heel wat mogelijkheden en avonturen zal beleven met deze vorm van expressie. Ik kijk er alvast naar uit!”
Er komt hier en daar wel al vraag naar verkoop, maar Janne wil alles eerst gefinetuned hebben. Ik werk de potjes af met een epoxylaag binnenin, maar wil toch zelf nog even aftasten hoe goed dat zijn werk doet. Het is nog steeds papierpulp, dus ik hoop dat mensen wel snappen dat dat niet helemaal waterproof is.” Voorlopig zullen wel enkele stukken te koop zijn in de supergezellige winkel Stera. In de jungle van mooie plantjes komen mijn kleurrijke potjes helemaal tot hun recht. Maar aan een website met webshop wordt volop gewerkt, hou mijn Instagram maar in de gaten voor meer info daarrond. (lacht)”
Instagram: @helewautjanne
Tekst: Sanne de Muynck, Beeld: Hannes Vandenbroucke.
Uit BLVRD Magazine editie: #33.