Analoge fotografie maakt zijn comeback. Meer en meer mensen willen zich verdiepen in de charme, authenticiteit en nostalgie van het schieten van foto’s en het hele proces achter het ontwikkelen ervan. Ook Cato Crevits hoort bij deze gepassioneerde groep mensen. Samen met Het Lab is Cato een nieuw project gestart: lichtdicht. Cato vertelde met veel plezier over haar Doka.
Het project ‘Doka’
“Ik ben Doka - wat staat voor ‘donkere kamer’ - een tijdje geleden gestart bij Het Lab. Het is een project dat is voortgekomen uit mijn stage communicatie vorig jaar bij Het Entrepot en mijn kennismaking met analoge fotografie enkele maanden geleden. Ik was al lang fotograaf, maar was op zoek naar iets nieuws en zo heb ik de passie ontwikkeld voor analoge fotografie. Ik volg een cursus in de academie van Roeselare, maar eigenlijk is daar een heel beperkt aanbod voor en dat wil ik toegankelijker maken.
Zowel Viktor Van Hoof - die bij Het Entrepot werkt en ook fotograaf is - als ik merkten op hoeveel vraag er was naar workshops voor analoge fotografie en de nood aan een soort community daarrond. Dus heb ik een tuinhuis aangeschaft, dat op de site van Het Entrepot geplaatst, en het materiaal aangekocht. Ondertussen gaf ik al een eerste workshop over de basis: hoe werk je in een doka, wat doe je met een vol rolletje...
Het ganse proces van het ontwikkelen dus. Nu zijn we vooral bezig met alles wat groter te maken. We willen op termijn een hele grote ruimte daarvoor ter beschikking stellen. In dat tuinhuis is dat, onder andere door de huidige weersomstandigheden niet zo makkelijk, maar het werkt wel. Dus ik ben super blij dat dat er al is!”
Wat moeten mensen doen die geïnteresseerd zijn?
“We werken met een systeem in Het Lab waarbij, bvb. als je gaat zeefdrukken, je een formulier invult en de kosten betaalt die je hebt gemaakt. Bij de donkere kamer is dat hetzelfde. Je betaalt lidmaatschap voor een tienbeurtenkaart. Die tienbeurtenkaarten zijn niet zoals bij een abonnement, waarbij je elke maand een bedrag moet betalen. Bij ons is het gewoon in Het Lab dat je je beurt en bijhorende materialen betaalt. Wij berekenen dan hoeveel materiaal je hebt gebruikt en da’s dan de prijs die je betaalt. Want de ene fotograaf zal meer materiaal gebruiken dan de andere.
Het feit dat fotografie, en zeker analoge fotografie, een dure hobby is, is niet voor iedereen evident. Maar het is wel super leuk. Je hebt nooit hetzelfde resultaat zoals je bij een digitale foto hebt. Ik zie analoge fotografie als een stiel, zoals een goudsmid of iemand die zeefdrukt. Je zit daar heel lang aan om maar een paar foto’s te ontwikkelen en dat is net wat het zo bijzonder maakt. Ik doe ook nog altijd graag digitale fotografie, maar je schiet die beelden, gaat naar je computer en zet die daar op, maar dan staat dat maar op die computer. Bij analoog gaat daar een volledig proces over en daardoor ben je veel meer bezig met de foto. Het is ook niet vanzelfsprekend wat je fotografeert. Er moet goed over nagedacht worden, want eenmaal de foto getrokken is, ben je een plaats op je rolletje kwijt. Wanneer je die schiet, ben je al bezig met hoe je dat gaat aanpakken in die donkere kamer. In de donkere kamer zelf kan je daar ook nog zoveel mee doen. Da’s het leuke eraan, want je kan dat veranderen. Je kan die foto heel licht maken of heel donker afdrukken. Je hebt zoveel variaties en dat is het mooie eraan.”
Hyperlab en expo
“Het laatste weekend van februari is er Hyperlab. We willen soundstudio, zeefdruk, foto en video in een weekend laten plaatsvinden. Daar ga ik een expo organiseren met negen andere fotografen. Mensen die beginnend fotograaf zijn, hebben niet altijd een plek om hun werk tentoon te stellen of het is direct heel professioneel. Of mensen studeren fotografie, doen hun eindjury en doen daar dan nooit meer iets mee. Of mensen die al super lang bezig zijn of nog nooit een aanvraag hebben gehad om in een galerij tentoon te stellen. Ik wil kunnen aanbieden dat mensen hun werk kunnen tentoonstellen zonder dat daar heel veel druk achter zit om het perfect te doen. Er zijn zoveel mensen die bezig zijn met fotografie en vaak is er concurrentie. Ik wil kunnen aanbieden dat iedereen die kans krijgt. En zo heb ik dat gepost op Instagram en super veel aanvragen gekregen. Ik heb vooral mensen gekozen waarvan ik het werk heel sterk vond dat – terecht - mag tentoongesteld worden. Door corona kon er niet veel doorgaan en er zijn veel mensen die werk hebben liggen thuis. Hen de kans bieden om hun werk aan de buitenwereld te laten zien, dat is een heel leuk vooruitzicht!”
Voor info, vragen of meer kan je Cato of Het Lab contacteren op sociale media:
Tekst: Guynan Berton, Beeld: Scorpio Sisters
Uit BLVRD Magazine editie #26