Hoe ze dat doen? Door het hoofdthema, “Musica Antiqua”, te laten versmelten met nieuwe, moderne kunstvormen. Zo bepaalt Aïda Gabriëls, de ‘Younger than Jesus’ curator, mee het programma.
“Dat is een duidelijke kaart die artistiek directeur Jan Van den Borre trekt”, geeft Aïda aan. Hij wil niet enkel de oude muziek tot leven wekken, maar een stap verder gaan en een brug slaan met de wereld van vandaag. “Ik ben heel blij dat MA Festival jonge kunstenaars zoveel speelruimte geeft", gaat Aïda verder.” Zo kunnen we mee onze stempel drukken op het programma én bereiken we een diverser publiek. "De voorstellingen die ik cureer, zijn net dat tikkeltje anders dan de rest van het programma.”
De twee shows van Aïda passen perfect binnen het concept van MA festival. Haar werk is doorspekt met allerlei kunstvormen en genres. En tijdens de performances ervaar je duidelijk de mix tussen oude muziek en andere, hedendaagse kunstvormen. Het collectief Oester is het creatieve duo en de basis van de voorstellingen die telkens opnieuw een verrassende combinatie zijn van muziek, beeldende kunst, dans, mode, voordracht, en nog zoveel meer. “Door verschillende kunstvormen samen te brengen, versterk je het geheel. Als toeschouwer beleef je ook een intensere ervaring. Het is wel belangrijk dat het geheel klopt natuurlijk. Daarom laten we onze projecten organisch groeien.”
‘Passages’ | 7 augustus om 21.00 uur
Boek je tickets voor deze voorstelling en je zal en passant een scala aan verschillende performances ontdekken. “Passages ging enkele maanden terug in première in het KMSKA, maar het leuke aan de voorstelling is dat die telkens opnieuw in première gaat", vertelt Aïda. “Want per locatie maken we de voorstelling opnieuw. We zetten de stad in en vullen de kerncast aan met nieuwe performers die passen bij de setting. Een voorstelling die nooit gaat vervelen dus. In Brugge kun je Passages ontdekken in het Belfort, een ‘antiek’ symbool uit het verleden. Meer specifiek in de installatie van Traumnovelle, die op het Triënnale-parcours ligt en onmiskenbaar tot het heden behoort. Het is deze kruising tussen toen & nu, tussen oude en hedendaagse architectuur, die perfect past binnen de voorstelling én het programma van MA festival." zegt Aïda.
Kies zelf je parcours
De titel vat het trouwens perfect samen: als publiek wandel je de ruimte binnen, en passeer je langs de performances die je wilt zien. Kies zelf je positie in de ruimte en ga naar de kunstenaars die je aantrekken. Er is trouwens te veel gaande om alles te kunnen zien tijdens de voorstelling waardoor je moet kiezen met welke performances je wilt interageren. "Die keuzestress klinkt herkenbaar hé, iets dat we allemaal ervaren, en is opnieuw een duidelijk hedendaags element.”.
Ontdek meer…
Het ensemble dat tijdens Passages de revue passeert, is al even divers als een lappendeken. “Zie het als een pas de deux tussen alle performers, en dat gaat breed. We werken met o.a. een Nederlands kamerkoor, zangers, (elektronica) muzikanten, dansers, beeldend kunstenaars.
Voor minder geld
Tickets: €20
Jonger dan 35: je betaalt slechts €10
‘Ethereal Realms – All Fiction is Metaphor’ | 9 augustus om 22.00 uur
Classica x electronica
Wat gebeurt er als je klassieke muziek van Händel mengt met elektronica en een droneshow? Gabriëls zoekt de grenzen op hoe kunststijlen, die op het eerste gezicht clashen, toch een harmonieus samenspel vormen. Deze voorstelling plaatst de bezoeker opnieuw middenin het gebeuren. Welke positie neem jij in tijdens de performance? De keuze is aan jou terwijl je al zoekende je eigen weg baant door de ruimte in het Cactus Muziekcentrum, op zoek naar jezelf.
Samen apart
”Dankzij het verhaal dat muzikant en performer Marie Delprat brengt, word je getriggerd om naar binnen te kijken bij jezelf en je eigen identiteit bloot te leggen.”
Deze voorstelling is geïnspireerd op het verhaal ‘The Left Hand of Darkness’, een feministische sci-fi novel van Ursula K. Le Guin, die uitkwam in de late sixties. Deze underground roman gaat over een vrouwelijke held, maar er is meer. De focus ligt niet op de man/vrouw-tegenstelling, maar op het individu en de evolutie van het hoofdpersonage. Zo is het idee gegroeid om een voorstelling te maken waarbij we dieper ingaan op het onderwerp identiteit. In de voorstelling scheppen we een universum dat uitnodigt om naar jezelf te kijken op een andere manier in plaats van die klassieke indelingen zoals bijvoorbeeld gender.
De mix van kunstvormen die mijlenver uit elkaar liggen, is ook een metafoor voor de polariserende wereld waarin we leven, maar waar ik ook veel kansen zie om bruggen te slaan tussen die extremen. De muziek, gecombineerd met fysieke elementen in de ruimte zoals spiegelfolie en drones, zorgen voor een immersieve ervaring.
Tickets: €20
Jonger dan 35: je betaalt slechts €10
Tekst: Jolien Van Acker. Foto: Jonathan Veriez.
Uit BLVRD Magazine editie #41.