Een nieuwe richting bij Howest: Mixed Experience Design

Ben jij een creatieve doener die out of the box durft te denken? Ben je benieuwd hoe je met een mix van fysieke elementen en digitale technologieën een immersieve totaalbeleving kan creëren? Voor expo’s, musea, events of festivals zoals Tomorrowland bijvoorbeeld? Dan is de nieuwe designgerichte bacheloropleiding MXD (Mixed Experience Design) aan Howest zeker iets voor jou!

BLVRD sprak met Jochen Matthys (art director / grafisch vormgever) en Marie Astaes (architect) over deze unieke opleiding die in navolging van onze buurlanden vanaf september ook in ons land wordt ingericht.

Mixed Experience Design. What’s in a name?

Mixed Experience Design is een bacheloropleiding met focus op spatial design. Vrij vertaald: je geeft binnen- of buitenruimtes creatief vorm om bezoekers een unieke en inspirerende ervaring te laten beleven. Vanaf september wordt deze driejarige opleiding in ons land enkel en alleen aan Howest in Brugge ingericht.

Jochen: “Onze opleiding richt zich niet op één bepaald aspect, maar is zoals de naam zelf zegt ‘mixed’: ze speelt in op alle zintuigen met een mix van sound, video, foto, motion, grafisch ontwerp, 2D en 3D. Je combineert software, grafische tools en fysieke elementen om ruimtelijke concepten te ontwikkelen voor events, expo’s, festivals of beurzen. Denk bijvoorbeeld aan het podiumontwerp, het geluid, maar ook de videoprojecties bij een festival als Tomorrowland. Als Mixed Experience Designer kan je later net zo goed terecht in reclamebureaus, architectenbureaus of in de toeristische sector waar je toffe projecten bedenkt om de stad aantrekkelijker te kunnen maken.”

MXD Jolien Chielens

Wat komt allemaal aan bod in de opleiding?

De opleiding is gebaseerd op drie pijlers: Branding, Concept & Storytelling; Space & Place Design en Visual Design & Content Creation.

Jochen: “In het eerste jaar krijg je vooral theorie, in het tweede en derde jaar ga je die theorie toepassen op je concepten. In de eerste pijler ‘Branding, Concept & Storytelling’ leren we je hoe je visuele identiteiten ontwerpt en hoe je concepten bedenkt op maat van de opdrachtgever.”

Marie: “In de pijler ‘Space & Place Design’ toetsen we het concept af aan de ruimte waarbinnen we werken en zorgen we ervoor dat ruimte en concept elkaar weten te versterken. Daarbij houden we rekening met materialen, geluid, kleuren, licht, bewegende beelden… Tijdens de atelierdagen maken we heel wat prototypes om onze ideeën te testen! In de pijler ‘Visual Design & Content Creation’ leggen we de focus op de visuele voorstelling van het totale concept en het creëren van de content voor de invulling van het ruimtelijk concept. Daarbij komen veel grafische skills aan bod: schetsen in 2D, 3D Modeling, videoprojectie, fotografie, Illustrator, InDesign… Zo maak je een totaalontwerp voor een podium, een museum, een volledige festivalsite of de bewegwijzering in een pretpark.”

Creëer totaalbelevingen met unieke ruimtelijke concepten

- Jochen Matthys

Waar kan je later terecht?

Marie: “De basis voor het concept van Tomorrowland en voor het ruimtelijke en visuele ontwerp had perfect binnen onze opleiding gelegd kunnen worden.”

Jochen: “Naast events en festivals kan je terecht bij communicatie- en reclamebureaus of in de toeristische sector. Je kan ook decor of sets aankleden of als creatieveling aan de slag in een architectenbureau. Als MXD’er groei je uit tot een creatieve allrounder die de leuke werkplekken voor het uitkiezen heeft.”

Zijn er stages tijdens de opleiding?

Marie: “In het derde jaar duik je tijdens je stage de wereld van Mixed Experience Design binnen. Dat kan zelfs in het buitenland. De internationale dimensie is trouwens alomtegenwoordig. Je kan op Erasmus, we maken een buitenlandse studiereis en we tonen je heel wat internationale voorbeelden van inspirerende ruimtelijke belevingen.”

Zit deze opleiding toevallig in Brugge?

Jochen: “Zeker niet. Brugge bruist van de initiatieven vol ruimtelijke beleving die als inspiratie dienen voor de opleiding: het lichtfestival Wintergloed, de Triënnale, Cactusfestival, Het Entrepot… Vanaf september 2024 verhuizen we met de opleiding trouwens naar de gloednieuwe campus aan het station van Brugge.”

Ook de Mind- and Makerspace zit op de campus. Wat is dit precies?

Jochen: “De MaM is onze creatieve ruimte voor de denkers en doeners. Je kan er je eigen logo’s ontwerpen, kledij borduren, werken met onze 3D-printers, er is een radiostudio en er hangen greenscreens in de videoruimte. Met de opleiding gaan we er heel vaak aan de slag voor de vertaling en visualisering van de ruimtelijke concepten. Maar ook buiten de lessen kan je er volop experimenteren en je design- en makerskills ontwikkelen en finetunen.”

Praktische info: www.howest.be/mxd

Tekst: Esmée Borkelmans, Beeld: © Jolien Chielens.
Uit BLVRD Magazine editie: #33.

Uw browser wordt niet ondersteund, schakel over naar een andere voor een optimale ervaring.