Goed nieuws voor de foodies onder ons: nog tot 29 september smul je bij Smashed Burgers & Fries van lekkere hamburgers op een prachtige locatie in hartje Brugge. De magische ingrediënten? Verse producten en heerlijke eenvoud. Siggy Sigafoose en Charlotte Louagie vertellen over hun pop-upconcept.
Wat mag je verwachten als je bij Smashed Burgers & Fries gaat eten?
Charlotte: “Wij serveren Amerikaanse fastfood, maar dan wel met verzorgde en verse producten. Verzorgde broodjes, vers vlees, huisgemaakte sauzen en verse garnituren. Geen diepvriesproducten. Wat ons onderscheidt van andere burgerrestaurants in Brugge is ten eerste dat we geen keten zijn. We bieden ook een ander type hamburger aan met dunne patties. Je werkt met evenveel vlees, maar smasht het fijner. Zo vermijd je een te dikke hamburger. We houden het graag redelijk basic: een broodje, vlees, saus, pickles en een beetje sla. That’s it. De prijs is daardoor ook schappelijk.”
Siggy: “Een deel van ons concept is inderdaad dat we het niet te moeilijk willen maken. We bieden maar drie opties aan: smashed, kip of veggie. Je eet waar je zin in hebt en beslist. Geen menu met twintig keuzes, geen keuzestress. Natuurlijk kan je ook frietjes en een drankje bestellen bij je burger.”
Hoe is het idee ontstaan?
Siggy: “We hebben elkaar ongeveer zes jaar geleden leren kennen en toen zeiden we al tegen elkaar dat we ooit samen iets wilden doen op zelfstandige basis. Mijn familie woont in de Verenigde Staten en ik bracht er altijd de zomer door met mijn grootouders, nonkels en tantes. Charlotte is een paar keer mee op bezoek geweest en was meteen fan. Door mijn eigen belevingen in Amerika, het lekkere eten en het enthousiasme van Charlotte is het idee ontstaan om een eigen hamburgerrestaurant te openen.”
Charlotte: “Ik ben opgegroeid in de horeca, mijn ouders baatten een restaurant uit in Knokke. Het was eerst van mijn grootouders en daarna van hen. Het heeft meer dan 45 jaar bestaan. Siggy en ik hebben er een paar jaar samen gewerkt. Mijn papa heeft hem opgeleid en geleerd hoe je een zaak runt. Toen mijn ouders het restaurant wilden overlaten aan ons, hebben we besloten om dat niet te doen. De stijl past namelijk niet zo goed bij ons. We hebben besloten om onze eigen weg in te slaan.”
Hoe hebben jullie deze fijne locatie gevonden?
Siggy: “Het plan was om een korte periode in België te werken nadat haar ouders het restaurant verkochten en daarna een reis te maken door Zuidoost-Azië. Wanneer we terugkeerden, zouden we een pop-up openen. Maar Charlotte is zwanger geworden, dus we zijn hier gebleven. Ik heb dan acht maanden in De Republiek gewerkt. Plots vroeg de souschef of ik geen interesse had om een pop-up te openen in Hof de Plezance, een bijhuis op het terras van De Republiek met een open keuken. De ideale locatie, waar het idee van goede Amerikaanse hamburgers perfect in paste. En ook financieel was het een meevaller.”
Charlotte: “De Republiek verhuurt het pand tegen een faire prijs aan mensen die een project willen realiseren. Om verschillende projecten een kans te geven, is de ruimte telkens maar voor een bepaalde periode te huur.
Eind september zit het er voor ons op, maar we willen heel graag verder met ons concept. Alleen hebben we nog geen ander pand gevonden in Brugge waar we ons huidige financiële plan kunnen voortzetten. Bij deze een oproep: vind je Smashed Burgers & Fries leuk en heb je een pand in de aanbieding of wil je samenwerken met ons? Laat het ons zeker weten!”
Hebben jullie tips voor toekomstige ondernemers?
Siggy: “Maak een businessplan en leg het voor aan mensen met twintig jaar meer ervaring dan jij. Laat ze proeven, meedenken en meerekenen. Probeer je ego aan de kant te zetten als de feedback minder goed is. Het is belangrijk om kritiek te leren aanvaarden van mensen die meer ervaring hebben dan jij. En zoek een goede boekhouder. ;)”
Pop-up Smashed Burgers & Fries
Hof de Plezance (ingang via Boterhuis, de steeg naast De Republiek)
Woensdag t.e.m. zondag van 12.30 u tot 22 u. Maandag en dinsdag gesloten.
Tekst: Ellemijn Van Puymbroeck. Foto's: Leslie Steen.
Uit BLVRD Magazine editie #35.