Zin in een knapperige hotdog met overheerlijke sausjes en toppings? Of toch liever een verfrissende limonade tussen de school- of werkuren door? Dan is de nieuwe hotdogbar Paula Mostaert zeker een bezoekje waard. Begin december openden Bruggelingen Bernard Degryse (44) en Sarah Perquy (39) hun zaak in de Geldmuntstraat. "We willen een lokale plaats zijn waar iedereen zich thuis voelt en een goede tijd heeft of kan hebben", vertelt Bernard.
Bernard: "We leggen heel de dag vinylplaten op, omdat we vinden dat die voor een leuke sfeer zorgen. We willen ook onze liefde voor muziek en eten benadrukken in de namen van de hotdogs. Die verwijzen naar songtitels, zoals Heart of Gold van Neil Young en True Blue van Madonna. Hier kunnen mensen van alle generaties, jong en oud, bij elkaar komen en een gezellige babbel slaan", zegt Bernard. "Het art-nouveaupand voelt ietwat on-Brugs aan, maar we hebben hier wel snel onze draai gevonden. Bovendien is er in deze dynamische wijk veel leven, omdat we ons zowel dicht bij de Markt als in de winkelstraat bevinden. Voor de inrichting hebben we spullen gebruikt die we thuis al hadden of die we daar gebruiken als decoratie. Door ze naar Paula Mostaert mee te brengen en een plaats te geven, creëren we ook hier een huiselijk karakter waar wij ons thuis in voelen. Hopelijk kunnen we dat overbrengen naar onze bezoekers."
Met volle goesting
"De smaakcombinaties hebben we zelf uitgeprobeerd. Elke hotdog moet eerst en vooral een goed broodje en lekkere worst hebben, en daar kan iets crunchy en iets zuur aan toegevoegd worden. Zo vullen wij die basis naar onze eigen goesting in door voornamelijk te werken met seizoengroenten en biologische of veganistische producten. We leven in een tijd waar de vraag daarnaar groeit", legt Bernard uit.
"Een hotdog eten duurt geen anderhalf uur, dus daarom serveren we bewust geen zware bieren in ons assortiment. Voor jongeren die geen zin in alcohol hebben, serveren we een groot assortiment aan Wostok- en Fritz-limonades. Via vrienden zijn we trouwens op het adres gekomen van Le Seitanist. Dat is een jonge Gentse ondernemer die een klein bedrijf heeft in seitanproducten (een eiwitrijk product op basis van tarwegluten die als vleesvervanger dient, red.) en met veel passie een topproduct maakt. We vonden dat wel een tof idee en sindsdien is hij een van onze leveranciers geworden. Dat geldt evengoed voor biobakkerij De Trog. We zijn ook fan van korte kring en zoeken dus zoveel mogelijk de beste producten in onze eigen streek. Bij ons staan de samenwerking en het verhaal achter de producten centraal."
In het duister
"Voorlopig hebben we een klein assortiment met een zevental hotdogs en enkele slaatjes. We zoeken bij elk gerecht of drankje naar de beste verhouding van prijs-kwaliteit. We zijn er zeker van dat het beetje bij beetje zal groeien, aangezien we nog maar net begonnen zijn", zegt Sarah. "Voor ons was de oprichting van Paula Mostaert zowel een sprong in het duister — met hartkloppingen en slapeloze nachten tot gevolg — als een spannende uitdaging. Ondernemen betekent er volledig voor gaan en de stap durven zetten. Als je begint te denken aan alles dat mis kan lopen, dan begin je er niet aan."
"Het lijkt alsof we een concept hebben waar we gemakkelijk een keten van zouden kunnen maken, maar dat is niet onze ambitie. We zijn met twee om de zaak uit te baten. (lacht) Voor en na de openingsuren komt er best veel bij kijken, zoals de verse bereidingen klaarmaken of de opkuis. Het is dus meer een way of life voor ons. Op die manier zorgen we ervoor dat onze klanten hier op hun gemak binnen en buiten kunnen wandelen", vertelt Sarah. "De prijs van de hotdogs varieert van €6,50 tot €9,50. We denken erover om in de toekomst wel acties te doen voor studenten en leerlingen uit Brugge. Een lunch of klantenkaart behoort tot de mogelijkheden."
Als je begint te denken aan alles dat mis kan lopen, dan begin je er niet aan.
- Bernard
Anders dan gepland
"Ik had in het begin gedacht dat het vooral take-away zou zijn. Misschien is het concept ook nog niet helemaal duidelijk. Gelukkig zijn sociale media een dankbare manier om toch de mensen te bereiken. We zijn heel blij dat de zaak al vanaf de eerste dag vol zat, dus we mogen zeker niet klagen", lacht Sarah. "Bovendien dachten we dat het afruimen anders zou verlopen. Natuurlijk is het logisch dat je op voorhand al een bepaald beeld hebt van hoe het eruit zal zien en dat je niet altijd alles in de hand hebt. Soms neemt de situatie, het huis of de klanten het van je over en draaien de dingen anders uit dan gedacht, maar dat is niet zo erg."
"Ik heb altijd een link gehad met jongeren in Brugge. Zo was ik tot enkele maanden geleden coördinator bij jeugdhuis Comma", zegt Bernard, "en draai ik elke maandag platen bij Villa Bota van 20.00 uur tot 22.00 uur voor het programma Insein Radio. Dat werkt helend voor mij en het geeft mij een adempauze. Mijn batterijen zijn dan terug opgeladen voor de volgende dag, want in de keuken en in de zaal werken is fysiek intensief. Ik hoop dus dat ze snel allemaal ook de weg vinden naar hier. Paula Mostaert is nu eenmaal de enige plaats in Brugge waar je lekkere hotdogs kan eten."
Instagram-worthy
"Een vast cliënteel opbouwen, kan je niet enkel met toeristen doen. Natuurlijk zijn die meer dan welkom, maar we proberen in eerste instantie Bruggelingen te overtuigen om te blijven komen naar Paula Mostaert", aldus Sarah. We vinden het leuk om deel uit te maken van de opwaardering en de schwung in de buurt. We bruisen van ideeën die we nog in de nabije toekomst willen realiseren, zoals een concert, een platenmarkt op het bovenste verdiep of nog meer Brugse jonge kunstenaars een platform geven."
"Ik ben heel erg trots op Bernard, omdat hij geen professionele kok is en het toch goed doet in de keuken", vertelt Sarah enthousiast. "Ja, het is inderdaad niet evident om zonder professionele opleiding meteen een zaak op te starten", antwoordt Bernard. "Mijn horeca-ervaring dateert al van twintig jaar geleden toen ik in het restaurant In Den Wittenkop in de Sint-Jakobsstraat werkte. Klanten verwachten tegenwoordig dat het eten instagram-worthy én lekker is." (lacht) "Ik ben vooral blij dat we alles in consensus hebben gedaan, van de inrichting van het pand tot de samenstelling van het menu. We zijn een goed team!"
Klanten verwachten tegenwoordig dat het eten instagram-worthy én lekker is.
- Bernard
Oma Mostaert
"Over de naam van onze zaak hebben we even moeten nadenken, omdat we iets authentieks en origineels wilden vinden. Toen we tijdens de schilderwerken in bed kropen, vroeg Sarah of ik eigenlijk wist hoe haar grootmoeder heette en zo geschiedde de naam van onze hotdogbar", vertelt Bernard. "Ze is gestorven in 1974 en ik heb haar jammer genoeg nooit gekend. Haar naam doet spontaan denken aan mosterd. Ik vertelde het aan Bernard als wist-je-datje, maar het bekt inderdaad goed", legt Sarah uit.
Tekst: Timon Hast. Foto's: Atlesque.
Uit BLVRD Magazine editie #8.