Op 8 en 9 maart vindt Playtime 20.25 plaats in de Koninklijke Stadsschouwburg. Het wordt alweer de vierde editie van het gamefestival, waarbij de deuren worden opengezet voor iedereen die wil kennismaken met zowel retro- als nieuwe spellen, innovatieve VR-belevingen en heel wat installaties. Binnen de focus op verbinding en inclusie dit jaar zul je er ook Samuel Baidoo (32) vinden, met hun look behind the scenes van het spel-in-wording ‘Plum Road Tea Dream’.
We ontmoeten elkaar online, waardoor we het koude weer buiten kunnen houden en aan een warm gesprek beginnen. Alhoewel, Samuel heeft de valiezen al ingepakt om richting Helsinki te trekken: “Ik speel deze week mee in een dansvoorstelling van choreografe Nikima Jagudajev in Helsinki. Gelukkig is het daar ongeveer hetzelfde weer als hier, ik zal me dus niet moeten aanpassen”.
Samuel heeft zich doorheen de jaren al een waaier aan talenten en interesses eigen gemaakt: dans, illustraties, grafisch ontwerp, theater en nu ook gamedesign. Als deel van het collectief Hanafubuki maakt die ook (samen met Hanne Holvoet, Sari Veroustraete en Marie Luyten) werk voor een heel breed publiek, gaande van voorstellingen in alle vormen tot meditatieve installatiemomenten.
Zeer uiteenlopend, dus. “In mijn eigen parcours zie ik dat ook terug, alhoewel ik me de laatste jaren meer heb gericht op dans. Deze videogameperformance is nu weer iets helemaal anders”.
“Tijdens Playtime breng ik een look behind the scenes van het spel ‘Plum Road Tea Dream’, waar ik al enkele jaren aan werk. Het project is nog niet af, maar zal verschillende verschijningsvormen hebben. In de eerste plaats wordt het een videogame die te downloaden zal zijn. Daarnaast is er het ‘look behind the scenes’-format, dat doorheen de creatie gegroeid is en waarbij je als bezoeker kunt ervaren hoe de vorm en inhoud van deze game worden ontwikkeld, maar je zult er ook de originele teksten kunnen lezen die aan de basis liggen van dit project”.
Minecraft
Die teksten begon Samuel tijdens de eerste lockdown te schrijven… in ‘Minecraft’. Samuel legt het uit: “In mijn jeugd speelde ik graag games met mijn jongere broer. Die interesse is wat weggeëbd toen ik alleen ging wonen, maar bij de eerste lockdown is het als bezigheid teruggekeerd.
Ik speelde art games, narrative games en ook ‘Minecraft’. Daarin kun je, naast het bouwen van je eigen wereld, een virtueel boek maken en daar gedachten in laten”.“Vlak voor de pandemie was er een traumatische jeugdherinnering naar boven gekomen, waar ik een plek voor zocht. Ik ben dan in de game beginnen te schrijven en begon het als een soort van dagboek te gebruiken. Dat gegeven, een virtuele, therapeutische plek hebben om dingen van je af te schrijven, heeft me geïnspireerd tot dit project”. Zelf is Samuel geen gamedesigner, dus er werd een team samengesteld. Het maakproces is eerder atypisch voor de gameindustrie, gezien er niet constant aan het spel wordt gewerkt, maar er om de zoveel tijd residenties plaatsvinden waarin intensief wordt gewerkt. “Zo maak ik dingen in klei die dan in 3D worden ingescand en zo hun plaatsje krijgen in de game. Zulke fysieke sporen van de creatie zul je ook kunnen zien in de expo. Ook zullen de verschillende virtuele ruimtes er gepresenteerd worden”. ‘Plum Road Tea Dream’ wordt een virtuele wandeling met ruimtes (die ‘sanctuaries’ worden genoemd) voor queerpersonen en mensen van kleur. Virtuele plekken om je veilig en geborgen te voelen, waar je troost kunt krijgen en helen. “Ik heb toch wat twijfels gehad om mijn persoonlijke teksten te delen, want ik wist niet zeker of ik wel wou dat gelijk wie het kon lezen. Door de look behind the scenes heb ik ingezien dat er een zeer waardevol element in zit en dat bezoekers geraakt kunnen worden en/of het hen aan het denken zet. Het heeft al wat losgeweekt en dat is heel fijn”.
“Onlangs zaten we twee weken in residentie in Het Bos (een jeugd- en cultuurhuis te Antwerpen) en op het einde van die intensieve werkperiode zaten we net over de helft van de creatietijd die we onszelf opgelegd hebben. Uiteindelijk zullen we een eerste bètaversie afwerken waar dan bugs uit moeten verdwijnen en er puntjes op de i worden gezet.
Ik ben al superblij met wat we aan het bereiken zijn en hoe de creatie loopt. Het is een enorm fijne samenwerking met het team gamedesign, omdat we in elkaars werelden duiken”.De week voor Playtime zit Samuel met hun team in residentie in het Cultuurcentrum. “Terwijl ik op die plek werk, stel ik de behind the scenes op en trek ik richting het ‘opendeurmoment’, wat in dit geval dus Playtime zelf zal zijn”. Samuel is zelf ook aanwezig tijdens het gamefestival, zodat die vragen kan beantwoorden van bezoekers en ook naar hun mening en mogelijke inspiratie kan luisteren.
Playtime 20.25 vindt plaats op zaterdag 8 en zondag 9 maart in de Koninklijke Stadsschouwburg, telkens vanaf 11u. Naast de look behind the scenes van ‘Plum Road Tea Dream’ vind je er meer dan vijftig games en installaties – allemaal gratis! Het volledige programma vind je op playtime2025.be.
Tekst: Jordy Vermote. Foto's: Maria Luiza Grymonprez
Uit BLVRD Magazine editie #44.