The Locker Vintage - est. 2021 by Brent De Wulf

Het concept ‘tweedehands’ is meer en meer in opmars. Iedereen probeert zijn steentje bij te dragen en zijn ecologische voetafdruk te beperken. Er zijn al verschillende organisaties en concepten waarmee we vertrouwd zijn: de Kringwinkel, Think Twice, Episode,... Maar dat is niet voldoende. Althans zo denkt Brent De Wulf erover, want hij lanceerde deze zomer een secondhand pop-up project ‘The Locker Vintage’. En daar bleef het niet bij. Sinds 13 november heeft The Locker Vintage een vaste locatie. Hier kan je niet alleen tweedehandskledij, maar ook kunstwerken, tweedehands meubels en juwelen op de kop tikken. Brent liet ons kennismaken met zijn Locker Vintage.

ADS4145

Vertel eens, hoe is jouw avontuur tot nu toe verlopen?

Brent: “Super! Ik ben met de pop-up gestart op 10 augustus en die liep ten einde op 8 oktober. In die twee maand heb ik kunnen experimenteren en proeven van het leven als zelfstandige en zien hoe het met het concept verliep. Tweedehands is meer en meer aan het opbloeien en iedereen in de branche merkt dat. Mensen handelen meer naar het principe van slow fashion, wat ook de headliner van de toekomst zal worden.”

“The Locker Vintage was eigenlijk een test, want het is een combinatie tussen kledij, meubels en een kunstgalerie. Niet echt een winkel dus, maar meer een concept. In het begin hebben mensen mij met mijn voeten op de grond gehouden en me gezegd dat ik altijd van het slechtste moet uitgaan, zodat ik al kan anticiperen op the worst. Dat The Locker zo goed draaide, kwam dus als een grote verrassing! (lacht). Dat dankzij The Box, Republiek en de coördinatoren Michiel Vanden Abeele en Evelyne Demey. Zonder hen zou ik niet geweten hebben hoe ik dit had moeten aanpakken. Beetje per beetje krijgt het platform vorm en ontstaat er een soort community. Dat is wat ik ook wil bereiken met The Locker Vintage. Een plaats waar artiesten, klanten, gewoon iedereen, kunnen samenkomen.”

“Al doende heb ik al heel wat mensen leren kennen binnen de mode- en kunstwereld die stuk voor stuk invloed op mij hebben gehad. De kennis die je opdoet, neem je mee in je persoonlijkheid en hebben mij tot op vandaag gevormd tot de persoon die ik ben. Ook het feit dat ik hiervoor ervaring heb kunnen opdoen in de retail heeft mij echt een voordeel gegeven.”

“Ik heb het gevoel dat er een engeltje op mijn schouder zit (lacht). Die zegt van: “Doe het zo of zo,” en alles in goede banen leidt. Een mens kan alleen maar hopen dat het zo verder gaat met de officiële winkel.”

Ik heb het gevoel dat er een engeltje op mijn schouder zit (lacht). Die zegt van: “Doe het zo of zo,” en alles in goede banen leidt. Een mens kan alleen maar hopen dat het zo verder gaat met de officiële winkel.

- Brent

Turbo Brugge was jouw springplank?

“Ja, inderdaad. Het concept van de winkel zwierf ongeveer al anderhalf jaar door mijn hoofd. Hoe meer ik erover dacht, hoe meer ik er mijn werk van wou maken. Dus ging ik op zoek naar een pop-up en kwam bij Turbo Brugge terecht. Ik heb dan een mail naar Michiel Vanden Abeele gestuurd en die nodigde mij uit voor een videogesprek. Toen ik hem over mijn idee vertelde, was hij redelijk positief. Dus ben ik verder beginnen plannen en mailde ik naar Evelyne Demey voor een simulatie over The Box en hoe dat precies in zijn werk ging.”

“Alles zit in de prijs inbegrepen, wat heel interessant is als beginnend zelfstandige. Ikzelf zou ook kunstenaars willen motiveren, die een bepaalde collectie hebben afgewerkt en waarvan zij denken dat ze klaar zijn om hun werk aan de wereld te tonen om dit via The Box te proberen. Je kan die ruimtes aan een voordelige prijs huren en je bent zeker van je passage daar.”

“Dus inderdaad: Turbo Brugge was mijn springplank en ik ben hen daar super dankbaar voor. Een week of drie geleden sprak ik op een lezing van Turbo voor jonge ondernemers en achteraf ben ik naar Michiel en Evelyne gegaan om hen en de hele organisatie te bedanken. Zonder hen was dit nooit werkelijkheid geworden. Dankzij hen kan ik met trots zeggen dat ik een sleutel heb van officieel mijn eigen pand!”

Blijf je met gastartiesten werken?

“Ja hoor. Voor mij is The Locker meer dan een tweedehandswinkel. Op lange termijn wil ik een bepaald pand kunnen opbouwen waar je kan samenkomen met verschillende artiesten. Een plaats opbouwen waar er zowel expo’s, workshops,... kunnen doorgaan en waar mensen heel selecte dingen kunnen vinden. Er zouden ook optredens of andere evenementen kunnen plaatsvinden. Echt een allround locatie. Momenteel is het nog een kunstgalerie, tweedehandswinkel voor kleren en meubels en workshops op zondag, maar gradueel wil ik naar dat ultimatum toewerken. Mijn droom is om nog ergens in de buurt een pand over te nemen en daar een café van te maken. Daar zouden om de week expo’s plaatsvinden en om de twee weken een live optreden, zodat er een wisselwerking is. Zo zou The Locker Vintage een place to go kunnen worden.”

Welke workshops kan je er volgen?

“Vanalles. Wat echt mijn ding is, is workshops organiseren waar gelijk welke creatieveling naartoe kan gaan, gelijk waarover: fotografie, film, noem maar op. Die kunnen dan een workshop volgen van één of andere artiest die daar op dat moment ter plaatse is. Ook lessen over zeefdruk, modifying van kleren, schilderen,... Alles dat van creatieve aard is!”

De collecties kledij, verzamel je die zelf?

“Inderdaad (wanhopig lachje). Ik werk van 8u ‘s morgens tot een gat in de nacht. Ik gun mezelf wel rust, maar haal het maximale uit mijn dagen. Als ik na mijn werk nog ergens een rommelmarkt kan meepikken, dan zal ik dat ook doen en soms volg ik veilingen. Hoofdzakelijk gebeurt het zoeken niet online, maar op rommelmarkten, stockverkoop, huizen die moeten leeggehaald worden, enzovoort. Ik ben van het principe: alles dat in de winkel komt, wil ik in mijn handen gehad hebben. Ik wil weten wat er in mijn winkel hangt en kunnen checken op gaten of vlekken. Het gaat ook nog altijd om kwaliteit. Momenteel doe ik dit helemaal alleen en dat is wel zwaar. Ik geef mezelf telkens een maand marge, maar je moet je eens inbeelden dat je een hele dag bent gaan werken en daarna nog 800 stuks moet vinden voor in de nieuwe collectie?! En niet zomaar stuks, ik wil dat de collectie select is. Het is bijna onrealistisch en ik denk dat ik eens moet kijken voor personeel (lacht)."

ADS4122

“De afgelopen tijd was voor mij heel intensief. Je bent letterlijk 7 op 7 bezig. Ik deed alles zelf. Mijn boekhouding, collecties uitkiezen, kunstenaars, expo’s,... Er zijn wel mensen die zijn komen helpen, maar voor mij was het de main focus. De afgelopen maanden heb ik kunnen inzien dat het lukt, maar met de officiële winkel ben ik wel van plan om met iemand extra te werken en het werk te kunnen verdelen. Ik ben nog jong, maar ik wil niet kapot gewerkt zijn aan mijn 30 jaar. De balans moet goed zitten. Het was twee maanden alle hens aan dek!”

Tekst: Guynan Berton, Beeld: Jokke De Roo & Lander Mus
Uit BLVRD Magazine editie #25

Uw browser wordt niet ondersteund, schakel over naar een andere voor een optimale ervaring.