Lisa Verbelen is theatermaker, performer en getalenteerd tekstschrijver. Volgend op haar solovoorstellingen ‘ONE. solo.’ en ‘ALL.’ komt ‘TWO. Is not a solo.’ naar Brugge. Ditmaal niet solo, maar met niemand minder dan Hendrik Lasure aan haar zijde. Brugs jazztalent bekend van onder meer SCHNTZL, Bombataz, Warm Bad en natuurlijk zijn solocarrière als singer-songwriter met het album ‘Het Wiel’. Samen creëerden ze een concert performance die na de première in september 2022 meteen een plek kreeg binnen de Knack top 10 theatervoorstellingen van 2022. Verwacht je aan een muzikale beleving waar tegenstellingen centraal staan in een jasje van taoïsme en hip hop.
Laten we beginnen bij het begin, hoe zijn jullie bij elkaar terecht gekomen?
Lisa: “Het ontstaansverhaal!”
Hendrik: “We werkten samen aan de voorstelling ‘Talk Show’ van Suze Milius waarin Lisa acteerde en ik de muziek maakte. Daarvoor kregen we de opdracht om een paar nummers samen te creëren, waaronder een hiphopnummer voor de grap.”
Lisa: “Inderdaad voor de grap, want dat was voor het personage van een verlegen meisje dat opeens begon te rappen tijdens de talkshow. Hierbij werd ik instant een hele grote fan van Hendrik en vroeg ik hem of hij niet wou samenwerken aan een nieuw project en toen zei hij ‘ja’ (lacht).”
Lisa, is deze performance een vervolg op jouw vorige werken “ONE.” en “ALL.”?
Lisa: “Een beetje, maar ook niet echt. Ik heb 10 jaar geleden ‘ONE.’ gemaakt, daarna ‘ALL.’ en nu ‘TWO.’ Het neemt altijd iets simpel en groots als uitgaanspunt, bij “ONE.” was dat beweging en bij ‘TWO.’ is dat tegenstrijdigheid. Voor mij is het natuurlijk zeker een opeenvolging van elkaar omdat dat echt de ontwikkeling is van mij als mens. Dat is het meest persoonlijke werk wat rechtstreeks uit mijn leven komt en wat ik heb geleerd als kunstenaar. Nu was het wel anders omdat ik dit voor het eerst met iemand anders kon delen. Hendrik heeft een andere manier van werken, wat voor mij heel bevrijdend was. Telkens ik een idee kreeg, was Hendrik de ideale partner omdat hij gewoon zei “ja, top!” en daar meteen mee aan de slag ging. Het ging eigenlijk heel erg vanzelf. Het is dus zeker wel een soort vervolg voor mij als persoon, maar dat maakt voor het publiek helemaal niet uit.”
Er werd eerst een album gemaakt voor de performance, was dit een bewuste keuze in het creatief proces?
Hendrik: “Toen Lisa naar mij kwam met de vraag om iets samen te doen, heb ik voorgesteld om eerst een album te maken. Allereerst om te kijken hoe het precies werkt om tekst op instrumentale muziek te brengen, maar ook omdat ik in de studio veel muzikale lagen op elkaar kon bouwen en me niet moest laten beperken door de haalbaarheid van het live uitvoeren. Hierdoor kon ik mijn fantasie gewoon volledig laten gaan. Ik had dan eerst allemaal nummers gemaakt en tegelijkertijd was Lisa teksten aan het schrijven. Zo hadden we elk een bibliotheek van repertoires en zijn we dan samengekomen om tekst en muziek te matchen met elkaar. Zo voel je hoe de lading van de tekst verandert wanneer je er een ander soort muziek onder zet. Dat was heel bijzonder.”
Moesten jullie het proces opnieuw doorlopen om tot de performance te komen?
Lisa: “Eigenlijk is het album de performance. De livemuziek is wel anders en hoe ik de tekst breng is anders geworden, omdat je dat ook ontwikkelt tijdens het spelen, maar de boog die we in het album hebben gemaakt is ook de boog van in de voorstelling. De versie die we in Brugge komen spelen is wel nog iets anders, want we hebben ook nieuwe nummers die meer dansbaar zijn en we hebben een beetje gerommeld met de volgorde, dus het verschilt telkens wat meer met het album.”
We mogen ons wel aan een totaalbeleving verwachten?
Lisa: “Jazeker, het is een soort combinatiewerk van muziek en theater. Daarom hebben we ook een eindregisseur en podiumtechniekers, wat doorgaans altijd bij een voorstelling hoort. Ik vind de combinatie heel tof omdat je de concentratie van een theaterpubliek kan verwachten, maar met de vrijheid van een muziekpubliek. De vragen die je je stelt bij theatervoorstellingen of de drang om het te begrijpen, gaat bij muziek veel intuïtiever. Je neemt op wat je wil horen en bij alles wat je niet hoort zit je gewoon wat te bouncen.”
Hendrik, was dit voor jou een nieuwe ervaring op het podium?
Hendrik: “Ik heb wel al veel voorstellingen helpen maken, maar meer dan ooit voel ik me een echte performer, in plaats van muzikant. We zijn maar met twee en heel exposed. Ik speel synthesizer en elektronica, maar dat is eigenlijk niet veel. Ik sta recht en redelijk open naar het publiek toe of dat probeer ik toch (lacht). Vroeger speelde ik voornamelijk akoestische vleugelpiano. Door de aard van dat instrument sta je bijna altijd met je rug naar het publiek toe. Tijdens het musiceren op het podium zit ik precies onder een koepel samen met mijn muziek. De mensen mogen wel kijken, maar ik was daar niet echt mee bezig. Ik heb op dat vlak wel veel geleerd van deze voorstelling. Over hoe ik mij kan of wil openstellen en dat wist ik eigenlijk nog niet ervoor.”
Lisa: “De kostuums helpen zeker ook.”
Hendrik: “Ja, inderdaad. Als je zo’n blinkerpak aanhebt dan voel je je sowieso empowered. Het is een soort van schild. Als ik bijvoorbeeld het Wiel breng is dat eigenlijk hetzelfde als wat Lisa met deze voorstelling doet, namelijk mijn diepste emoties aan de mens brengen. Daar voel ik me toch wel echt bloot en het meest kwetsbaar.”
De muziek heeft grote invloeden vanuit het taoïsme, betekent dit dat jullie een meditatief effect willen creëren?
Lisa: “Ja, we hebben eigenlijk een eigen geloof gecreëerd, waarbij we vlak voor het opgaan even kort de tijd eren als onze god. Sommige nummers hebben zeker iets meditatiefs en zijn heel erg herhalend. Ik vind dat muziek dat effect sowieso al heeft en theater eigenlijk ook, in beide gevallen heeft dat iets met tijd te maken. Dat je ergens naartoe gaat en voor enkele minuten er gewoon bent en niet weggaat.”
Zouden jullie het publiek aanraden om eerst naar het album te luisteren of moeten ze zich volledig laten verrassen?
Lisa: “Live is helemaal anders dan op het album. Het is misschien wel leuk om het al eens te horen en dan live te zien hoe anders het is. Want eigenlijk is dat album ook de opname van de eerste repetitie. Dus het is een soort hele professionele opname van de performance.”
Hendrik: “Dat is eigenlijk hoe het in de muziek altijd gaat. Een album wordt opgenomen vlak nadat een nummer wordt gemaakt of het nummer wordt zelfs pas gemaakt na de opname, dan knippen ze dat in elkaar. Zo heb je het nummer, dat ga je dan spelen en leer je pas nadien alles over hoe je het live kan brengen.”
Lisa: “Ja dat is waar, dat is gewoon heel normaal in muziek. In theater is dat alsof we een opname maken van de eerste repetitie (lacht).”
Kunnen jullie in een paar woorden beschrijven wat het publiek precies te wachten staat?
Hendrik: “Spirituele bling, trance, tao-hop.”
Lisa: “Geld terug als je het niet goed vindt (lacht).”
TWO. is not a solo.
Dinsdag 23 april 2024 om 20:00
Tickets via KAAP VVK €12/ ADD €15
Tekst: Gaellle Lefrancq. Foto's: Jan Rymenants.
Uit BLVRD Magazine editie #39.