VENTILATEUR

Ventilateur, de Brugse band, is bij de meesten onder ons wel bekend. Het trio bestaande uit Daan Soenens, Iben Stalpaert en Jasper Hollevoet hebben een viertal jaar geleden de band het leven ingeroepen. Het jaar 2020 en het voorjaar van 2021 zijn een turbulente periode geweest, maar dat heeft Ventilateur er niet van weerhouden het een en ander te fabriceren. De band heeft zich voor ons vrijgemaakt om ons alles in geuren en kleuren te vertellen.


Wie en wat is Ventilateur?

Daan: “Wij zijn Ventilateur: Daan Soenens, Iben Stalpaert en Jasper Hollevoet. Ventilateur is een Brugs muzikaal project en we zijn eerlijk gezegd nog altijd wat zoekende naar het juist benoemen van onze stijl.”

Jasper: “Ja, dat is het moeilijkste van allemaal!” (Lacht)

Daan: “Wij brengen een mix van jazz, rock, met diverse invloeden. in 2018 brachten we onze eerste EP uit, we zijn dus al een drietal jaar actief. We participeerden intussen aan een paar wedstrijden: naast Soundtrack waar we de laureaatstitel voor binnenhaalden, waardoor we een residentie kregen in het Entrepot, werkten we deze zomer ook samen met Camping Sunset. De live soundtrack voor Happiness die we daar brachten, werd vorige maand officieel uitgebracht. Als een soort eerste album zou je kunnen zeggen, maar zo zien wij het niet. Onze echte eerste album willen wij dit najaar uitbrengen. Dit wordt onze volgende stap als band.”

Jasper: “Ja, begin april duiken we de studio in, dat wordt onze debuut-lp.”

Iben: “We traden ook op met Jong Muziek, een project van Theater aan Zee in Oostende. Daar waren we een van de acht bands die een vijftal optredens gaven op verschillende locaties. In het verlengde daarvan kregen we een opnamedag in de studio van de Grote Post, waar we onze single ‘Jakarta’ hebben opgenomen. We zijn ook een samenwerking aangegaan met Sentimental Records (Fenne Cuppens, Kobe Lijnen en Hart Cornelis). Zij profileren zich voornamelijk via het uitbrengen van een beperkte oplage op cassette.”

Iben: “Met Happiness hadden wij minder het gevoel dat we een plaat uitbrachten, dat was eigenlijk meer een samenraapsel van ideeën en settings.”

Jasper: “Ja, dat bleek een soort collaboratie met toneel te zijn."

Daan: "Waar wij met ons project naar op zoek zijn, werd niet echt vertaald in die plaat. Die werd eerder in opdracht gemaakt. Het is de bedoeling met de LP ons eigen ding te brengen.”

IMG 7369

Wat is het verschil tussen hetgeen jullie al hebben uitgebracht en wat jullie nog willen maken?

Iben: “Als band moet je op zoek gaan naar je eigen identiteit. We zijn er nog niet helemaal, maar ik denk wel dat de band gegroeid is.”

Daan: “Trouwens, als je er bent, moet je stoppen.”

Iben: “Ja, als je er bent, zou je inderdaad beter een ander project beginnen. (lacht) We moeten vooral nog verder uitmaken waar we naartoe willen en onze sterktes leren uit te spelen. We hebben alle drie een rock-achtergrond met wat jazzy invloeden. Ik denk wel dat wij een gebalde sound hebben, dat er een soort van sexyness in zit, een flirterige melodie. Onze muziek wordt ook wel als filmisch bestempeld. De EP was een eerste visitekaartje, met onze langspeelplaat moeten we het publiek duidelijk maken dat we een keuze hebben gemaakt over wie we zijn. ”

Jasper: “Een soort tijdelijke keuze wel. Die kan vanaf dan wel nog evolueren, maar het voelt als de eerste grote worp naar een soort van eenheid in de diversiteit van wat we allemaal doen. En we moeten daar een lijn in vinden.”

Iben: “Die lijn is een bepaalde thematiek die we meenemen doorheen de nummers. Een soort backstory van ons album. Wij werken met het gegeven van de romantiek, van het gebroken zijn, het tekort komen. Je kan het vergelijken met honderd Ikea-borden, waarvan één een brokje af heeft. Pas bij het afwassen, kan je die onderscheiden van de rest, het heeft een eigen karakter en een eigen persoonlijkheid. De andere gaan op in de massa.

Daan: “Dat vertaalt zich in ritmes die tonaal of fonetisch net niet kloppen, het is zoals spelen met muziek die blijft haperen waarbij je denkt dat er iets mis is met je platenspeler, waardoor je de aandacht terug naar de muziek haalt. Dat is een beetje de insteek.”

Jasper: “Ja, en misschien ook het gegeven dat we als instrumentale band zoeken naar wat taal voor ons kan betekenen. We hebben het vaak over de teloorgang van bepaalde talen. Die proberen we dan met samples op een bepaalde manier te integreren in onze muziek.

Daan: “We springen wel wat van de hak op de tak maar we willen de plaat opnemen met Jef Claeys. We leerden Jef kennen op Theater aan Zee, met hem hebben we ‘Jakarta’ opgenomen. Het oorspronkelijke plan was dat wij met hem naar Costa Rica zouden gaan, maar dat is door de coronacrisis niet kunnen doorgaan. We gaan nu wel naar Breskens in Nederland om onze plaat op te nemen.”

Jasper: “Yes, veertig minuten in de auto!” (lacht)

IMG 7092

Jullie hebben nog een ander project in de pijplijn, wat houdt dat project in?

Daan: “In het verlengde van de plaat die er aankomt hebben we via de eenmalige culturele activiteitenpremie die de Vlaamse overheid lanceerde om het coronaverlies wat te dempen, onmiddellijk een dossier ingediend voor een livesessie. Niet erg origineel in deze tijden, maar de energie die je erin steekt, rendeert tenminste nog. Eigenlijk zochten we naar een manier om alle enthousiastelingen die ons belangeloos in ons traject hebben bijgestaan te honoreren. Met die premie kunnen we nu eindelijk eens iets terugdoen en hen ook écht betalen. Toen Pieter-Jan van Het Entrepot ons contacteerde met de vraag in samenwerking met hen een evenement te organiseren, is het idee ontstaan om een liveset te brengen in de grote zaal. We hebben aan Tim-Theo Deceuninck en Sam Declercq gevraagd om die ruimte naar hun ideeën in te kleden. Sam werkt vooral als decorbouwer, Tim-Theo is fotograaf. Op dit moment is het nog redelijk vaag. Ze zijn volop aan het overleggen hoe ze ons via die setting in een andere wereld kunnen plaatsen met het idee een drietal nummers van onze debuutplaat te brengen. De sessie zou worden gefilmd, er zal geen publiek zijn en we willen ons ook niet gaan gedragen alsof dat wel zo is, die energie is niet dezelfde. We willen vooral samen met de mensen die ons nauw aan het hart liggen streven naar een optimaal resultaat dat zal gepresenteerd worden onder de titel BRAK.”

Iben: “De kunstenaars gaan ook met dezelfde thematiek aan de slag als wij met de plaat. Dus het gebroken zijn nemen ze ook mee in hun kunstwerk. Het zijn beide autonome kunstenaars, dus voor hen is het ook spannend wat het zal geven.”

Jasper: “Het draait vooral rond interactie: de interactie die je bij een optreden hebt met de setting en het publiek willen we nu op een andere manier creëren, samen met de kunstenaars.”

IMG 7207

Hoe bleven jullie muziek maken tijdens corona? Samenkomen was moeilijk?

Daan: “Na de eerste grote golf merkten we dat we iets teveel in onze bubbel waren gebleven en de chemie hebben we terug moeten zoeken.”

Iben: “We waren in zekere zin al vervreemd van elkaar.”

Daan: “In de zomer, na de eerste grote golf, hebben we dan toch vrij veel optredens gehad, dat deed deugd.”

Iben: “Ja, we hebben vijf weken aan een stuk iedere dag gespeeld. We waren te gast op Campo Solar, KAAP in Oostende, Koer in Brugge, de Kreun, het dak van het Wilde Westen en naast de Belgica.”

Daan: “Die maand kunnen samenspelen heeft ons heel veel goed gedaan. En daarna kregen we de kans te gaan repeteren in Het Entrepot. We doen dat nu twee keer per week.”

Jasper: “We hebben chance gehad. We voelden die tweede lockdown naderen en we konden ons niet permitteren de plannen voor een plaat weer twee maanden on hold te zetten. Via Soundtrack hebben we een vierdaagse kunnen regelen in de 4AD in Diksmuide. We mochten hun zaal gebruiken en kregen een PA-repetitie en opnamemogelijkheid, een godsgeschenk dat zo noodzakelijk was om die plaat te maken en de motivatie opnieuw te vinden.”

Iben: “4AD was voor ons echt een startschot. En zoals Daan al zei, wij repeteren nu twee keer in de week van ‘s ochtends vroeg tot ‘s avonds laat dus na die plaat gaan we vier jaar niet van ons laten horen. Dan gaan we naar Costa Rica! (lacht) Zomer 2020 waren we een goedkoop bandje, die prijs gaat nu wel wat stijgen. Vraag en aanbod hé.” (lacht)

Jasper: “Hoe langer ons haar is, hoe meer we kosten.” (lacht)

IMG 7202

Jullie wilden graag nog een paar mensen bedanken?

Ventilateur: “Ja, dat klopt, we danken graag Jeff Claeys, Tim-Theo Deceuninck en Sam Declercq, Jonas Hollevoet, Vibe Stalpaert, Bert Vliegen, Laurens Grossen, Julian Devos, Floris Van Severen, Fenne Cuppens, Kobe Lijnen en Hart Cornelis voor hun morele (en andere) steun en hun nooit aflatend enthousiasme! Thanks guys!

Meer weten over Ventilateur? Volg ze via Facebook en Instagram!

Tekst: Guynan Berton. Foto's: Jokke De Roo.
Uit BLVRD Magazine editie #21.

Uw browser wordt niet ondersteund, schakel over naar een andere voor een optimale ervaring.