De focus bij de Young Ones ligt op wat hen drijft in deze stad, wat hen naar hier haalt of simpelweg wat hen hier houdt. Naar mijn idee, slagen we er in om een eerlijk beeld te geven van wat onze stad bruisend, levend en aantrekkelijk maakt door de ogen van zeer uiteenlopende jongeren.
- Sarah (Sarazon Creative)
Terwijl Sofia de tijd even stil laat staan om het afscheid van haar grootmoeder te verwerken, structureert Ninalotte haar dagen tot op de minuut om haar doel te bereiken. Deze Young Ones gaat over recht vooruit gaan, over stilstaan en loslaten, maar ook over de liefde van twee jonge mensen voor hun thuisstad.
Jongeren van alle slag zoeken hun weg in en door Brugge. Iets houdt hen bezig, boeit hen, doet hen actie ondernemen. In de Young Ones kruisen twee (of meerdere) personages elkaar en worden hun verhalen samen in beeld gebracht. Sarazon Creative volgt hen – in de stad en daarrond – en capteert een belangrijk moment in hun leven.
In iedere reportage zijn ook organisaties die jongeren op de één of andere manier helpen 'under cover' terug te vinden. Zonder hier echt de nadruk op te leggen wordt in elke aflevering getoond hoe zij bepaalde zaken kunnen aanpakken. Zo zorgt De Patio bijvoorbeeld voor jongeren die het moeilijk hebben om alleen te wonen, is Het Entrepot een duwtje in de rug voor een beginnende kunstenaar of kan je bij Jong Ding terecht voor allerhande subsidies.
Het is een feit dat in vergelijking met andere steden hier minder gefeest wordt (hoewel ik altijd wel een dansplekje en drankje heb gevonden) en er minder te doen is (de stad is gewoon kleiner), maar dat weegt niet op tegen wat er allemaal wel is. Hoe klein het hier ook schijnt te zijn, ik heb nog steeds geen tijd genoeg om alles te doen en te gaan bezoeken die ik zou willen.
- Sarah (Sarazon Creative)